Pompa paliwa pracująca pod zbyt wysokim ciśnieniem może prowadzić do szeregu objawów, które da się zauważyć zarówno podczas jazdy, jak i w warunkach postoju. Jednym z pierwszych sygnałów jest zbyt bogata mieszanka paliwowo-powietrzna. Silnik zaczyna wtedy pracować mniej efektywnie, pojawia się zwiększone zużycie paliwa, a często także czarny dym z wydechu. Sterownik silnika otrzymuje informacje od sond lambda, które wykrywają nadmiar tlenu w spalinach, jednak mimo prób korekcji dawek, nadmiar ciśnienia sprawia, że do cylindrów trafia zbyt dużo paliwa. Kolejnym objawem może być nierówna praca jednostki napędowej, szczególnie na biegu jałowym, a także trudności z utrzymaniem stałej prędkości bez szarpnięć. W skrajnych przypadkach może dojść do przeciążenia i uszkodzenia samych wtryskiwaczy, które nie są przystosowane do pracy przy nadmiernym ciśnieniu, co objawia się np. ich zacinaniem, nieszczelnością lub całkowitym brakiem reakcji. Dodatkowo wzrost ciśnienia w listwie paliwowej może skutkować nieszczelnościami na połączeniach przewodów lub przy zaworach, a także zwiększa ryzyko uszkodzenia czujnika ciśnienia. W starszych układach paliwowych, gdzie ciśnienie nie jest tak precyzyjnie regulowane, problem może być związany z niesprawnym regulatorem lub zablokowanym zaworem zwrotnym. W nowoczesnych układach common rail z kolei może dojść do błędów adaptacyjnych lub nadmiernej pracy zaworu dawkującego. Diagnostyka problemu polega zazwyczaj na sprawdzeniu ciśnienia paliwa w czasie rzeczywistym, a także analizie korekt wtrysku i pracy sond lambda.