Pompa paliwa jest jednym z kluczowych elementów odpowiedzialnych za dostarczanie odpowiedniej ilości paliwa do silnika pod odpowiednim ciśnieniem. Choć zwykle to niedobór ciśnienia budzi większy niepokój kierowców i mechaników, to jednak sytuacja odwrotna – czyli zbyt wysokie ciśnienie generowane przez pompę – może być równie groźna dla układu zasilania oraz samego silnika. Co więcej, nie zawsze objawy są jednoznaczne i wiele z nich może prowadzić do błędnej diagnozy, jeśli nie zostaną właściwie zinterpretowane.
Jednym z najczęstszych objawów zbyt wysokiego ciśnienia w układzie paliwowym jest zauważalna zmiana w pracy silnika, polegająca na jego nierównej pracy, szczególnie na biegu jałowym. Nadmiar paliwa dostarczanego do cylindrów może skutkować zbyt bogatą mieszanką, co prowadzi do niewłaściwego spalania. W konsekwencji jednostka napędowa może pracować niestabilnie, szarpać, a czasami nawet gasnąć przy redukcji obrotów. Charakterystycznym objawem jest także czarny dym wydobywający się z rury wydechowej – szczególnie w silnikach benzynowych – co świadczy o niespalonym paliwie.
Kolejnym sygnałem świadczącym o zbyt wysokim ciśnieniu może być zauważalny wzrost zużycia paliwa. Choć może się to wydawać mało powiązane, to jednak przelewanie paliwa przez wtryskiwacze, które są zmuszone do radzenia sobie z nadmiarem ciśnienia, prowadzi do nieefektywnego spalania i w efekcie – zwiększonego apetytu jednostki napędowej. Kierowca może zauważyć, że mimo zachowania dotychczasowego stylu jazdy, zasięg na pełnym zbiorniku drastycznie się skraca, a komputer pokładowy wskazuje wyższe niż zwykle spalanie chwilowe i średnie.
W bardziej zaawansowanych przypadkach zbyt wysokie ciśnienie może doprowadzić do uszkodzenia wtryskiwaczy. Te elementy mają ograniczoną odporność na nadmierne obciążenie ciśnieniowe, a długotrwała praca pod takim napięciem może prowadzić do ich rozszczelnienia, nierównomiernego rozpylenia lub zacinania się. W skrajnych sytuacjach może dojść do stałego kapania paliwa do komory spalania, co oprócz nierównej pracy silnika i wzrostu spalania może skutkować wypaleniem tłoka, uszkodzeniem gniazd zaworowych lub rozcieńczeniem oleju silnikowego.
Nie można też zapomnieć o wpływie wysokiego ciśnienia na elementy elektroniczne i sterujące, takie jak czujnik ciśnienia paliwa. Praca poza nominalnym zakresem ciśnienia może powodować błędne odczyty, a w efekcie – generowanie błędów na desce rozdzielczej lub wręcz przeciwnie – brak kodów błędów mimo widocznych problemów. Nieprawidłowa interpretacja danych przez sterownik może dodatkowo pogłębiać problem, prowadząc do niewłaściwego sterowania dawkowaniem paliwa.
W przypadku diesli z układem common rail zbyt wysokie ciśnienie może również prowadzić do przegrzewania się pompy wysokiego ciśnienia lub do przeciążenia zaworu regulującego ciśnienie na listwie. Z kolei w prostszych układach zasilania benzyną przyczyną zbyt wysokiego ciśnienia może być uszkodzony regulator ciśnienia paliwa, niedrożny przewód powrotny albo niefachowa ingerencja w układ paliwowy – na przykład po zamontowaniu zamiennika pompy o wyższych parametrach niż przewiduje producent.
Diagnozowanie takiej usterki wymaga użycia manometru do pomiaru ciśnienia paliwa oraz obserwacji jego wartości zarówno na biegu jałowym, jak i pod obciążeniem. Czasem konieczne jest też sprawdzenie przepływu w przewodzie powrotnym oraz weryfikacja stanu regulatora i zaworu przelewowego. Tylko pełna analiza pozwala zidentyfikować źródło problemu i zapobiec kosztownym konsekwencjom.