Jakie są przyczyny jednostronnego działania centralnego zamka?

Jednostronne działanie centralnego zamka, czyli sytuacja, w której zamek działa tylko po jednej stronie pojazdu (np. tylko drzwi kierowcy lub pasażera się otwierają/zamykają), to problem, który może mieć kilka przyczyn. Najczęściej winowajcą jest uszkodzenie siłownika zamka w drzwiach, który przestaje reagować na sygnały z modułu komfortu. Siłownik może ulec zużyciu, zatarciu lub uszkodzeniu mechanicznemu, co uniemożliwia prawidłowe ryglowanie drzwi. Kolejną częstą przyczyną jest uszkodzenie przewodów w przelotce drzwiowej – zginanie i ruch drzwi powodują z czasem przetarcia, pęknięcia lub całkowite przerwanie przewodów odpowiedzialnych za przekazywanie sygnałów do siłownika. Objawem jest brak reakcji zamka po jednej stronie, podczas gdy pozostałe drzwi działają prawidłowo. W niektórych przypadkach problemem może być uszkodzenie kostki lub złącza elektrycznego, które łączy moduł komfortu z siłownikiem zamka. Zaśniedziałe lub poluzowane styki powodują przerwy w obwodzie i brak działania zamka. W nowoczesnych samochodach przyczyną jednostronnego działania może być także awaria modułu komfortu, który nie przekazuje sygnałów do wszystkich drzwi lub błędnie interpretuje polecenia z pilota. Czasami po odłączeniu akumulatora lub przepaleniu bezpiecznika konieczna jest ponowna kalibracja systemu, aby przywrócić pełną funkcjonalność centralnego zamka. Warto również sprawdzić stan mechaniczny zamka – zabrudzenie, korozja lub zatarcie mechanizmu mogą uniemożliwić prawidłowe działanie siłownika, nawet jeśli przewody i elektronika są sprawne. Diagnostyka powinna rozpocząć się od sprawdzenia siłownika, przewodów i złącz, a następnie – w razie potrzeby – modułu komfortu. Regularna konserwacja zamków, kontrola stanu przewodów i szybka reakcja na pierwsze objawy pozwalają uniknąć poważniejszych awarii i zapewniają bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania pojazdu. kategoria „Systemy wspomagania i komfortu”.