Jakie są przyczyny nagłego rozładowania baterii

Nagłe rozładowanie baterii w samochodach hybrydowych jest jednym z najczęściej zgłaszanych problemów dotyczących eksploatacji tych pojazdów. Przyczyn takiej sytuacji może być wiele – zarówno typowych dla akumulatorów trakcyjnych, jak i związanych z elektroniką lub nieprawidłową eksploatacją. Najważniejsze z nich to: zużycie ogniw HV (zakłócenia w jednym z modułów baterii często prowadzą do jej całkowitego odcięcia przez sterownik), przebieg i wiek pojazdu (naturalna degradacja ogniw objawia się nagłym spadkiem pojemności), silne upały lub mrozy – ekstremalne temperatury wpływają na zwiększoną rezystancję ogniw, przez co bateria daje z siebie mniej energii, a kontroler baterii odnotowuje szybszy spadek napięcia. Bezpośrednią przyczyną może być awaria układu wentylacji lub chłodzenia baterii, prowadząca do przegrzania i odłączenia całego bloku HV. Często przyczyną są również błędy w systemie zarządzania energią – wyłączony system auto-stop, nieprawidłowa konfiguracja trybów ładowania, permanentna jazda w trybie EV lub sport, która nie pozwala na doładowanie baterii podczas hamowania lub postoju. Brak ładowania spowodowany jest czasem przez problemy z przetwornicą DC/DC, awarie czujników temperatury bądź niedomagania alternatora. Dodatkowo nawet pozornie błahy błąd w układzie 12V (np. rozładowany akumulator rozruchowy) może uniemożliwić pracę przetwornicy i rozładować szybciej akumulator HV odłączony od ładowania. Do rzadziej występujących przyczyn należą zwarcia i uszkodzenia wiązek elektrycznych wywołane ingerencją gryzoni, uszkodzone styczniki wysokiego napięcia czy błędy w oprogramowaniu. W autach użytkowanych sporadycznie i długo stojących, niekorzystne jest pozostawianie baterii z bardzo wysokim lub bardzo niskim poziomem naładowania – najbezpieczniejszy dla długowieczności akumulatorów jest przedział 40–60% SOC. O nadmiernym rozładowaniu świadczą: zniknięcie wskaźnika poziomu, wyświetlenie komunikatów „Check hybrid system” lub „Limited power” oraz objawy takie jak brak możliwości jazdy w trybie elektrycznym, niska moc lub częste uruchamianie silnika spalinowego. Warto regularnie poddawać baterię diagnostyce, dbać o wentylację i unikać częstej jazdy na całkowicie wyładowanej lub przeładowanej baterii.