Nierówna praca silnika na wolnych obrotach to jeden z częstszych powodów wizyt w warsztatach samochodowych. Objawia się ona drganiami, szarpaniem, falowaniem obrotów, a czasem nawet gaśnięciem silnika na biegu jałowym. Przyczyn tego zjawiska może być wiele, a ich prawidłowa diagnoza wymaga szczegółowej analizy i doświadczenia mechanika.
Jedną z najczęstszych przyczyn nierównej pracy jest zanieczyszczenie układu dolotowego – zabrudzona przepustnica, kolektor ssący lub zawór biegu jałowego. Osady i nagar ograniczają przepływ powietrza, co zaburza skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Podobny efekt daje nieszczelność w układzie dolotowym – pęknięte przewody, nieszczelne uszczelki czy uszkodzony filtr powietrza.
Kolejną częstą przyczyną są problemy z układem paliwowym – zapchany filtr paliwa, zanieczyszczone wtryskiwacze, słaba pompa paliwa lub niestabilne ciśnienie paliwa. W efekcie do cylindrów trafia zbyt mało paliwa, co powoduje nierówną pracę i falowanie obrotów.
Nie można zapominać o układzie zapłonowym – zużyte świece, cewki, przewody zapłonowe czy błędy w sterowaniu zapłonem mogą prowadzić do wypadania zapłonu i nieregularnej pracy jednostki. W nowoczesnych silnikach przyczyną mogą być także uszkodzone czujniki (np. czujnik położenia wału korbowego, wałka rozrządu, temperatury silnika), awarie sondy lambda, EGR czy DPF.
Do innych przyczyn należą: nieszczelność w układzie wydechowym, zbyt duże lub zbyt małe luzy zaworowe, niska kompresja w jednym lub kilku cylindrach, a także błędy w oprogramowaniu sterownika silnika. Często nierówna praca na wolnych obrotach jest efektem kilku drobnych usterek nakładających się na siebie.
Podsumowując, przyczyny nierównej pracy silnika na wolnych obrotach to: zanieczyszczenie dolotu, problemy z paliwem, układ zapłonowy, czujniki, EGR, DPF, luzy zaworowe, niska kompresja i nieszczelności. Kluczem do rozwiązania problemu jest szczegółowa diagnostyka i usunięcie wszystkich wykrytych usterek.