Jakie są przyczyny powrotu iskry na ECU?

Powrót iskry na ECU, czyli sterownik silnika, to bardzo niebezpieczne zjawisko, które może prowadzić do poważnych uszkodzeń elektroniki samochodu. Najczęstszą przyczyną jest uszkodzenie izolacji przewodów zapłonowych lub cewek, przez co wysokie napięcie zamiast trafić do świecy, wraca przez przewód sygnałowy do sterownika. Może to być efektem przebicia przewodu, złego podłączenia cewki, uszkodzenia masy lub błędów montażowych podczas wymiany elementów układu zapłonowego. Powrót iskry może wystąpić również wtedy, gdy świeca jest źle dobrana, ma zbyt dużą szczelinę lub jest uszkodzona, co uniemożliwia powstanie prawidłowej iskry i powoduje cofnięcie się napięcia. Skutkiem są zakłócenia w pracy ECU, pojawienie się błędów zapłonu, a nawet trwałe uszkodzenie tranzystorów sterujących cewkami. Objawy to nierówna praca silnika, zapalanie się kontrolki „check engine”, wypadanie zapłonu, a w skrajnych przypadkach całkowity brak możliwości uruchomienia silnika. Aby uniknąć tego problemu, należy zawsze stosować przewody i cewki wysokiej jakości, regularnie kontrolować stan izolacji, dbać o prawidłowe podłączenie masy i stosować świece zgodne z zaleceniami producenta. W razie pojawienia się objawów powrotu iskry na ECU konieczna jest szybka diagnostyka i naprawa, aby uniknąć kosztownych uszkodzeń elektroniki.