Pulsujący opór na kierownicy to objaw, który może budzić niepokój u każdego kierowcy, ponieważ świadczy o nieprawidłowej pracy układu wspomagania lub innych elementów związanych z układem kierowniczym. Najczęstszą przyczyną tego zjawiska jest problem z układem wspomagania, zarówno hydraulicznym, jak i elektrycznym. W przypadku wspomagania hydraulicznego pulsacje mogą być spowodowane przez zapowietrzenie układu, zużycie lub zanieczyszczenie płynu wspomagania, a także uszkodzenie pompy lub zaworów sterujących. Powietrze w układzie powoduje nieregularny przepływ płynu, co przekłada się na pulsujące odczucia podczas obracania kierownicą. Wspomaganie elektryczne (EPS) może generować podobne objawy w przypadku problemów z czujnikiem momentu obrotowego, uszkodzenia silnika elektrycznego lub przerw w zasilaniu. Inną przyczyną pulsującego oporu mogą być uszkodzone przeguby układu kierowniczego, zużyte łożyska kolumny kierowniczej lub niewyważone koła. Wibracje i pulsacje mogą być również efektem nierównomiernego ciśnienia w oponach, deformacji felg lub uszkodzenia zawieszenia. Warto także sprawdzić stan drążków kierowniczych i końcówek, ponieważ ich luzy lub uszkodzenia mogą powodować nieregularny opór podczas skręcania. Diagnostyka przyczyn pulsującego oporu powinna rozpocząć się od sprawdzenia poziomu i stanu płynu wspomagania, odpowietrzenia układu oraz kontroli stanu mechanicznego wszystkich elementów układu kierowniczego. W przypadku układów elektrycznych konieczna jest diagnostyka komputerowa, która pozwoli wykryć ewentualne błędy w module wspomagania. Ignorowanie tego objawu może prowadzić do poważniejszych awarii i utraty kontroli nad pojazdem, dlatego w przypadku pojawienia się pulsującego oporu na kierownicy należy jak najszybciej skonsultować się z mechanikiem i usunąć przyczynę problemu. kategoria „Systemy wspomagania i komfortu”.