Rozbieżności między czujnikami układów wspomagania jazdy (ADAS) są zjawiskiem, które może prowadzić do błędnej pracy systemów hamowania awaryjnego, Lane Assist, rozpoznawania znaków i innych asystentów. Przyczyn może być wiele, a do najważniejszych należą: różnice w kalibracji poszczególnych sensorów (np. po wymianie szyby, zderzaka lub naprawach blacharskich), błędy naszych serwisów przy adaptacji nowych podzespołów oraz różnice dotyczące dat produkcji czujników (niekompatybilny soft, inne wersje algorytmów). Często spotykane są także zakłócenia sygnału – przez brud, wilgoć, mikrouderzenia na osłonach czy różnice w montażu na różnych wysokościach pojazdu. Rozbieżności może powodować także nieprawidłowa geometria zawieszenia samochodu, prowadząca do innego nachylenia radaru czy zmienności kąta widzenia kamery. Źródłem kłopotów bywają sztuczne przedmioty na drodze (metal, odbicia, śnieg, błoto), które różnie „widzą” różne czujniki i które komputer odczytuje niejednoznacznie. Rzadsze są usterki elektroniczne – uszkodzenia przewodów, korozja gniazd i złączy, a także obniżona jakość sygnału na linii CAN (wykrywane przez komputer jako niezgodność danych). Typowym objawem rozbieżności są komunikaty o „niespójności czujników”, niestabilność działania asystentów czy czasowa dezaktywacja funkcji AEB, Lane Assist czy ACC. Rozwiązaniem jest profesjonalna diagnostyka, synchronizacja i kalibracja czujników po każdej naprawie w serwisie.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Jakie są przyczyny rozbieżności między czujnikami