Jakie są przyczyny sporadycznego zaniku iskry?

Sporadyczny zanik iskry w układzie zapłonowym to problem, który może mieć wiele przyczyn i bywa trudny do zdiagnozowania. Najczęściej winne są uszkodzone lub zużyte przewody zapłonowe, które przy wibracjach silnika lub zmianach temperatury tracą właściwości izolacyjne, powodując przerywanie przepływu prądu do świec. Kolejną częstą przyczyną są luźne lub skorodowane złącza elektryczne w obwodzie zapłonowym, które okresowo tracą kontakt, szczególnie podczas jazdy po nierównościach. Zdarza się również, że sama cewka zapłonowa ma wewnętrzne mikropęknięcia lub uszkodzone uzwojenia, co powoduje nieregularne generowanie wysokiego napięcia. Sporadyczny zanik iskry może być także efektem problemów z czujnikiem położenia wału korbowego lub wałka rozrządu, które dostarczają błędne sygnały do sterownika silnika. W starszych pojazdach przyczyną mogą być zużyte przerywacze lub kondensatory w aparacie zapłonowym. Dodatkowo, wilgoć lub zabrudzenia w gnieździe świecy, na cewce lub w aparacie zapłonowym mogą prowadzić do okresowych zwarć i zaniku iskry. W przypadku występowania takich objawów konieczna jest dokładna diagnostyka wszystkich elementów układu zapłonowego, aby wyeliminować źródło problemu i zapewnić niezawodną pracę silnika.