AdBlue to specjalistyczny płyn stosowany wyłącznie w systemach SCR, którego głównym zadaniem jest redukcja tlenków azotu (NOx) w spalinach silników Diesla. W przeciwieństwie do innych dodatków do paliwa, oleju czy układu wydechowego, AdBlue nie jest mieszany z paliwem ani olejem silnikowym – jest wtryskiwany bezpośrednio do układu wydechowego, przed katalizatorem SCR. Jego skład jest ściśle określony normą ISO 22241: 32,5% mocznika i 67,5% wody demineralizowanej, bez żadnych dodatków chemicznych czy uszlachetniaczy. Inne dodatki do paliwa (np. środki czyszczące wtryskiwacze, poprawiające cetan, redukujące dymienie) działają wewnątrz silnika, wpływając na proces spalania, poprawę osiągów, czystość układu paliwowego czy ochronę przed korozją. Dodatki do oleju zwiększają lepkość, poprawiają smarowanie lub chronią przed zużyciem. Istnieją też dodatki do DPF, które obniżają temperaturę wypalania sadzy w filtrze. AdBlue nie wpływa na parametry pracy silnika, nie poprawia osiągów ani nie czyści układu paliwowego – jego jedyną funkcją jest umożliwienie skutecznej pracy katalizatora SCR i spełnienie norm emisji NOx. Stosowanie innych płynów zamiast AdBlue (np. domieszek do paliwa czy wody) jest nie tylko nieskuteczne, ale grozi poważną awarią systemu SCR i utratą gwarancji. Podsumowując, AdBlue to unikalny produkt, którego nie można zastąpić żadnym innym dodatkiem – jego zadanie i skład są ściśle określone przez producentów samochodów i przepisy homologacyjne.