System ABS działa na tej samej zasadzie zarówno w autach z napędem na przód, jak i na tył – jego zadaniem jest zapobieganie blokowaniu się kół podczas hamowania poprzez modulowanie ciśnienia w układzie hamulcowym. Różnice w odczuwaniu działania ABS wynikają jednak z charakterystyki rozkładu masy, napędu i zachowania pojazdu podczas hamowania. W samochodach z napędem na przód większa część masy znajduje się nad przednią osią, co sprawia, że podczas hamowania przód auta jest mocniej dociążony, a tylne koła mogą szybciej tracić przyczepność i wpadać w poślizg. ABS w takich pojazdach częściej ingeruje w tylne koła, zapobiegając ich blokowaniu i utracie stabilności. W autach z napędem na tył rozkład masy jest bardziej równomierny lub przesunięty ku tyłowi, przez co podczas hamowania tylne koła są mniej obciążone i bardziej podatne na blokowanie, zwłaszcza przy pustym bagażniku. ABS w samochodach z napędem na tył musi więc szybciej i częściej reagować na poślizg tylnych kół, by zapobiec nadsterowności i utracie kontroli. W praktyce, różnice te są najbardziej odczuwalne podczas hamowania na zakręcie lub na śliskiej nawierzchni – w autach z napędem na przód łatwiej o podsterowność, a z napędem na tył o nadsterowność. Nowoczesne systemy ABS są jednak tak zaprogramowane, by optymalnie współpracować z charakterystyką napędu danego pojazdu i zapewniać maksymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach.
Strona główna Systemy bezpieczeństwa i asystencia Jakie są różnice w działaniu ABS w autach z napędem na przód...