Jakie są różnice w pracy napędu AWD z różnymi oponami

Różnice w typie i zużyciu ogumienia mają ogromny wpływ na pracę napędu AWD (napęd na cztery koła) w samochodach terenowych oraz SUV. Różną średnica opon (nawet minimalne różnice – 3-5mm), różny typ bieżnika (letnie, zimowe, MT, AT), a także nierównomierne zużycie poszczególnych kół mogą prowadzić do nieprawidłowego rozdziału momentu obrotowego i przyspieszonego zużycia komponentów układu napędowego. W systemach AWD z międzyosiowym sprzęgłem (np. Haldex, X-Drive) różne prędkości obrotowe osi – wywołane różnymi średnicami opon – powodują nieustanne kompensowanie przez sprzęgło, które może się przegrzać i zużyć dużo szybciej niż przy kompletnej, jednolitej konfiguracji opon. Oddzielne typy ogumienia na osiach (przód — opony letnie, tył — MT) prowadzą do zaburzenia rozkładu siły napędowej i nieprzewidywalnych reakcji auta na śliskiej nawierzchni (asfalt, szuter, błoto). Różny bieżnik, szczególnie gdy jedna oś ma nowe opony, a druga mocno wyeksploatowane, może powodować „ciśnięcie” momentu na jedną ze stron, generując nie tylko gorszą trakcję, ale również przyspieszone zużycie sprzęgieł, przekładni oraz mechanizmu różnicowego. W najgorszym przypadku istnieje ryzyko uszkodzenia wału napędowego, wybicia uszczelnień czy nawet pęknięcia korpusu skrzyni rozdzielczej. Producenci samochodów 4×4 zalecają wymianę wszystkich czterech opon jednocześnie, stosowanie identycznego modelu i rozmiaru na każdej osi oraz regularną rotację ogumienia. To kluczowe dla zachowania przewidywalności zachowań napędu w terenie i na szosie oraz realnego wydłużenia żywotności układu AWD.