Filtr kabinowy to element układu wentylacji i klimatyzacji, który odpowiada za oczyszczanie powietrza dostającego się do wnętrza samochodu z pyłków, kurzu, sadzy, alergenów i innych zanieczyszczeń. Regularna wymiana filtra kabinowego jest kluczowa dla zdrowia pasażerów i sprawności układu klimatyzacji. Zaniedbanie serwisu tego elementu przez kilka lat prowadzi do szeregu negatywnych konsekwencji. Przede wszystkim, zapchany filtr kabinowy ogranicza przepływ powietrza przez nawiewy, co skutkuje słabym działaniem wentylacji, dłuższym czasem nagrzewania lub schładzania kabiny oraz koniecznością ustawiania dmuchawy na wyższe biegi. W skrajnych przypadkach może dojść do całkowitego zablokowania przepływu powietrza, co uniemożliwia skuteczne działanie klimatyzacji i ogrzewania. Zabrudzony filtr staje się idealnym środowiskiem dla rozwoju pleśni, grzybów i bakterii, które powodują nieprzyjemny zapach w kabinie oraz zwiększają ryzyko infekcji dróg oddechowych i alergii u pasażerów. Długotrwały brak wymiany filtra kabinowego prowadzi także do szybszego zabrudzenia parownika klimatyzacji, co skutkuje kosztownymi naprawami i koniecznością czyszczenia całego układu wentylacyjnego. Zanieczyszczenia, które nie zostały zatrzymane przez filtr, osadzają się na elementach wnętrza auta, powodując szybkie brudzenie się tapicerki, deski rozdzielczej i szyb. Ignorowanie serwisu filtra kabinowego przez kilka lat może także skutkować przegrzewaniem silnika wentylatora, jego uszkodzeniem oraz wzrostem hałasu podczas pracy nawiewu. Regularna wymiana filtra (co 10–15 tys. km lub raz do roku) to najprostszy sposób na utrzymanie czystości powietrza w kabinie, sprawności klimatyzacji i komfortu jazdy.