Jakie są skutki cofnięcia się iskry do cewki?

Cofnięcie się iskry do cewki zapłonowej to rzadkie, ale bardzo niebezpieczne zjawisko, które może prowadzić do poważnych uszkodzeń układu zapłonowego i całego silnika. Zjawisko to polega na tym, że energia wysokiego napięcia zamiast przeskoczyć na świecy zapłonowej, wraca przez przewód do cewki, powodując jej przeciążenie i uszkodzenie. Najczęstszą przyczyną cofnięcia się iskry jest uszkodzenie izolacji przewodu zapłonowego, nieprawidłowy montaż świecy lub jej nadmierne zużycie, co uniemożliwia powstanie prawidłowej iskry w komorze spalania. Skutkiem cofnięcia się iskry do cewki jest przegrzewanie się jej uzwojeń, powstawanie mikropęknięć w izolacji, a w skrajnych przypadkach nawet stopienie obudowy i całkowite spalenie cewki. Objawy tego zjawiska to nagły brak iskry, trudności z rozruchem, szarpanie silnika, wypadanie zapłonu oraz zapalanie się kontrolki „check engine”. Długotrwała eksploatacja silnika z cofającą się iskrą prowadzi do uszkodzenia nie tylko cewki, ale także modułu zapłonowego, przewodów i świec. W skrajnych przypadkach może dojść do uszkodzenia sterownika silnika lub innych elementów elektroniki pojazdu. Aby uniknąć tego problemu, należy regularnie kontrolować stan przewodów, świec i cewek, dbać o prawidłowy montaż wszystkich elementów oraz wymieniać zużyte części na nowe, wysokiej jakości. Szybka reakcja na pierwsze objawy cofnięcia się iskry pozwala uniknąć kosztownych napraw i poważnych uszkodzeń silnika.