Najważniejszym skutkiem awarii czujnika jest brak reakcji komputera sterującego silnikiem na pojawienie się spalania stukowego. W normalnych warunkach, gdy czujnik wykryje stuki, komputer opóźnia kąt zapłonu, zmniejszając ryzyko uszkodzenia tłoków, zaworów czy głowicy. Gdy czujnik nie działa, silnik pracuje bez tej ochrony, co prowadzi do gwałtownego wzrostu temperatury i ciśnienia w cylindrach.
W efekcie może dojść do wypalenia tłoków, pęknięcia pierścieni tłokowych, uszkodzenia zaworów, a nawet zniszczenia głowicy silnika. Długotrwała jazda z niesprawnym czujnikiem spalania stukowego skutkuje także przyspieszonym zużyciem świec zapłonowych, katalizatora oraz sondy lambda.
Objawami niedziałającego czujnika mogą być metaliczne stuki z silnika, spadek mocy, nierówna praca jednostki napędowej oraz zwiększone zużycie paliwa. W nowoczesnych pojazdach awaria czujnika często powoduje zapalenie się kontrolki „check engine” oraz zapisanie błędów w komputerze pokładowym.
Warto pamiętać, że niesprawny czujnik spalania stukowego zwiększa ryzyko poważnych i kosztownych awarii silnika, zwłaszcza podczas jazdy na niskiej jakości paliwie lub przy dużym obciążeniu jednostki napędowej. Regularna diagnostyka i szybka wymiana uszkodzonego czujnika są kluczowe dla zachowania sprawności i trwałości silnika.
Podsumowując, skutki niedziałającego czujnika spalania stukowego to brak ochrony przed spalaniem stukowym, ryzyko poważnych uszkodzeń mechanicznych, spadek mocy, nierówna praca silnika oraz zwiększone zużycie paliwa. Szybka reakcja na pierwsze objawy awarii pozwala uniknąć kosztownych napraw i zapewnia długą eksploatację jednostki napędowej.