Jednym z pierwszych objawów niewłaściwego momentu zapłonu jest spadek mocy silnika. Zbyt wczesny zapłon powoduje, że mieszanka zapala się zanim tłok osiągnie górne martwe położenie, co skutkuje spalaniem stukowym, metalicznymi stukami i dzwonieniem z wnętrza silnika. Długotrwałe występowanie spalania stukowego prowadzi do wypalenia tłoków, uszkodzenia zaworów, pierścieni tłokowych, a nawet pęknięcia głowicy.
Zbyt późny zapłon również jest niekorzystny – powoduje spadek mocy, wzrost zużycia paliwa, przegrzewanie się elementów silnika oraz powstawanie osadów w komorze spalania. W skrajnych przypadkach może dojść do wypalenia zaworów wydechowych, uszkodzenia uszczelki pod głowicą, a nawet pęknięcia tłoka.
Nieprawidłowy moment zapłonu może także prowadzić do przegrzewania silnika, ponieważ energia spalania nie jest w pełni wykorzystywana do napędzania tłoka, lecz zamieniana w ciepło. Przegrzewanie sprzyja powstawaniu mikropęknięć w głowicy, deformacji tłoków oraz przyspieszonemu zużyciu oleju silnikowego.
W nowoczesnych silnikach z elektronicznym sterowaniem zapłonem komputer sterujący może częściowo korygować niewielkie odchylenia, jednak poważne błędy w ustawieniu faz zapłonu prowadzą do zapisania błędów w pamięci sterownika, zapalenia się kontrolki „check engine” oraz przejścia silnika w tryb awaryjny.
Podsumowując, niewłaściwy moment zapłonu prowadzi do spalania stukowego, przegrzewania, wypalenia zaworów, uszkodzenia tłoków i głowicy, spadku mocy oraz wzrostu zużycia paliwa. Szybka diagnostyka i prawidłowa regulacja zapłonu są kluczowe dla zachowania sprawności i trwałości jednostki napędowej.