Stosowanie zbyt gęstego oleju silnikowego, czyli oleju o wyższej lepkości niż zalecana przez producenta, może prowadzić do szeregu negatywnych skutków, które wpływają zarówno na trwałość silnika, jak i komfort codziennej eksploatacji. Gęsty olej (np. 15W-40 zamiast 5W-30) trudniej przepływa przez kanały olejowe, szczególnie podczas rozruchu na zimno. W efekcie pierwsze sekundy pracy silnika przebiegają przy niedostatecznym smarowaniu kluczowych elementów, takich jak wał korbowy, wałki rozrządu, popychacze czy turbosprężarka. Prowadzi to do zwiększonego tarcia, szybszego zużycia i powstawania nagaru. Gęstszy olej powoduje również wzrost oporów pracy pompy oleju, co może skutkować jej szybszym zużyciem i spadkiem wydajności. W nowoczesnych silnikach z hydrauliczną kompensacją luzów zaworowych zbyt gęsty olej może powodować stukot zaworów, opóźnione wypełnianie popychaczy i niestabilną pracę silnika. W autach z turbosprężarką gęsty olej wolniej dociera do łożysk turbo, co zwiększa ryzyko ich przegrzania i zatarcia. Ponadto, zbyt gęsty olej może prowadzić do wzrostu ciśnienia w układzie smarowania, co skutkuje wyciekami przez uszczelki i uszczelniacze. Wysoka lepkość pogarsza także odprowadzanie ciepła z silnika, co może skutkować jego przegrzewaniem się w trudnych warunkach. W silnikach z filtrami cząstek stałych (DPF) i systemami start-stop stosowanie zbyt gęstego oleju może prowadzić do szybszego zapychania filtra i problemów z regeneracją. Warto zawsze stosować olej o lepkości zalecanej przez producenta, uwzględniając warunki klimatyczne i styl jazdy. Regularna wymiana oleju i stosowanie produktów wysokiej jakości to podstawa długowieczności i bezawaryjnej pracy silnika.