Decyzja o usunięciu poduszki powietrznej z fotela pasażera, nawet jeśli wynika z indywidualnej modyfikacji, powinna być zawsze poprzedzona pełną analizą skutków prawnych i bezpieczeństwa. System poduszek powietrznych w pojeździe został zaprojektowany przez inżynierów z myślą o maksymalnej ochronie wszystkich pasażerów podczas wypadku. Usunięcie poduszki oznacza natychmiastowe obniżenie poziomu bezpieczeństwa – osoba siedząca na tym fotelu podczas zderzenia czołowego czy bocznego pozbawiona jest kluczowego zabezpieczenia, jakim jest rapid deployment airbag, amortyzujący siły działające na głowę, klatkę piersiową i kręgosłup. To poważny czynnik ryzyka poważnych obrażeń lub śmierci podczas poważniejszego incydentu drogowego. Drugą konsekwencją jest trwałe zapalenie się kontrolki poduszek (SRS), a także zapis błędów w komputerze pokładowym uniemożliwiających uzyskanie pozytywnego wyniku przeglądu technicznego oraz ubezpieczenia typu AC/OC. W nowoczesnych samochodach sterownik po wykryciu braku poduszki dezaktywuje cały system SRS lub istotnie ogranicza jego wydajność (np. wyłącza poduszki boczne i napinacze dla całego rzędu), a częściowy demontaż może doprowadzić do niekontrolowanej aktywacji pozostałych poduszek. W świetle prawa wyjęcie poduszki jest niezgodne z przepisami homologacyjnymi i może skutkować mandatem podczas kontroli drogowej lub odmową wypłaty świadczenia przez ubezpieczyciela po wypadku. Dodatkowo mogą wystąpić problemy z sygnałami pasów bezpieczeństwa, czujników zajętości fotela i maty detekcyjnej, które zintegrowane są z systemem SRS. Podsumowanie: usunięcie poduszki ze względów pozatechnicznych czy stylistycznych niesie poważne skutki – zagrożenie zdrowia pasażera, utratę sprawności innych systemów bezpieczeństwa, problemy z diagnostyką i legalnością auta oraz realny spadek wartości pojazdu. Tego typu zmian nie powinno się przeprowadzać, a ewentualne naprawy poduszek należy wykonywać wyłącznie zgodnie z instrukcją producenta i normami homologacyjnymi.