Jakie są skutki uszkodzenia wiązki airbag

Uszkodzenie wiązki airbag – czyli przewodów łączących czujniki, poduszki, napinacze oraz komputer sterujący SRS – to bardzo poważna awaria wpływająca bezpośrednio na sprawność całego systemu bezpieczeństwa biernego pojazdu. Najbardziej oczywistym skutkiem jest zapalenie się kontrolki airbag/SRS na desce rozdzielczej oraz wpisanie kodów błędów w pamięci sterownika (np. „przerwa w obwodzie poduszki”, „zwarcie do +/–”). W najlepszym wypadku uszkodzenie wyłącza poduszkę (lub cały segment systemu), przez co SRS przechodzi w tryb awaryjny i całkowicie odmawia działania przy wypadku – nawet jeśli uszkodzony został tylko jeden przewód lub czujnik w wiązce. Bardzo groźne jest zwarcie lub przerwanie w module napinacza pasów – skutkuje to brakiem reakcji przy wypadku, czyli nie dochodzi do naprężenia pasów chroniącego kierowcę i pasażerów. W przypadku uszkodzenia wiązki łączącej czujniki zderzenia (np. w progach, przy słupkach czy na podszybiu) ryzykujemy, że system nie wykryje odpowiednio szybko kolizji lub wręcz nie aktywuje poduszek. Częstymi efektami uszkodzenia wiązki są także błędne wyrażenia: niewłaściwe zadziałanie poduszek (wystrzał bez powodu przy małym uderzeniu), nieaktywowana poduszka lub zanik sygnałów z maty obciążeniowej i czujnika obecności pasażera. Usterki wiązki wynikają z przecięcia, przerwania (np. przy przesuwaniu foteli, korozji, ingerencji mechanicznej, powodzi), zwarcia do masy/plus oraz gnicia złączy i wtyczek. Niemożność skasowania błędów, nawet po wymianie poduszki, to kolejny efekt uszkodzonych przewodów – oznacza to brak ciągłości sygnału w wiązce lub nieprawidłowy opór. Ostatecznym i najważniejszym skutkiem jest całkowita utrata ochrony SRS w czasie wypadku – każda usterka wiązki powinna być diagnozowana i usuwana natychmiast, najlepiej przez specjalistyczny serwis.