Poduszki powietrzne to jeden z najważniejszych elementów biernego bezpieczeństwa w samochodzie. Ich zadaniem jest ochrona kierowcy i pasażerów podczas wypadku poprzez pochłanianie energii uderzenia i zmniejszenie ryzyka poważnych obrażeń. Wyłączenie poduszek powietrznych, czy to celowo (np. w przypadku przewożenia dziecka w foteliku na przednim siedzeniu), czy w wyniku awarii systemu, niesie ze sobą poważne konsekwencje. Przede wszystkim, w razie kolizji osoby znajdujące się w pojeździe są znacznie bardziej narażone na urazy głowy, klatki piersiowej i kończyn. Brak aktywnej poduszki powietrznej oznacza, że cała energia zderzenia przenosi się na pasy bezpieczeństwa i ciało pasażera, co może skutkować złamaniami, urazami kręgosłupa czy obrażeniami wewnętrznymi. Współczesne systemy bezpieczeństwa są projektowane jako całość – poduszki współpracują z napinaczami pasów, strefami zgniotu i innymi elementami konstrukcji auta. Wyłączenie airbagów zaburza ten system i obniża skuteczność ochrony. Dodatkowym skutkiem wyłączenia poduszek jest zapalenie się kontrolki SRS na desce rozdzielczej, co uniemożliwia przejście obowiązkowego przeglądu technicznego i może skutkować zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego podczas kontroli drogowej. Samochód z nieaktywnymi poduszkami jest mniej atrakcyjny na rynku wtórnym, a ubezpieczyciel może odmówić wypłaty pełnego odszkodowania po wypadku, jeśli stwierdzi, że system bezpieczeństwa był wyłączony. Wyłączenie poduszek powietrznych powinno być zawsze przemyślaną decyzją, uzasadnioną szczególnymi okolicznościami i najlepiej konsultowaną z serwisem. W każdym innym przypadku sprawność airbagów to podstawa bezpiecznej jazdy.