Zbyt wysokie ciśnienie oleju w silniku to problem rzadziej spotykany niż jego niedobór, ale również groźny dla jednostki napędowej. Najczęściej wynika z zablokowanego zaworu upustowego w pompie oleju, zbyt gęstego oleju lub zatkanego filtra oleju. Wysokie ciśnienie może prowadzić do rozszczelnienia uszczelek i przewodów, wycieków oleju, a nawet pęknięcia filtra lub innych elementów układu smarowania.
Nadmierne ciśnienie oleju może także powodować przedostawanie się oleju do komory spalania przez uszczelniacze zaworowe lub turbosprężarkę, co skutkuje dymieniem na niebiesko i wzrostem zużycia oleju. W skrajnych przypadkach może dojść do uszkodzenia uszczelki pod głowicą, a nawet do poważnych awarii mechanicznych silnika.
Zbyt wysokie ciśnienie oleju może także prowadzić do nadmiernego obciążenia uszczelnień i łożysk, co przyspiesza ich zużycie. Długotrwała eksploatacja silnika w takich warunkach może skutkować powstawaniem nieszczelności, wycieków i koniecznością kosztownych napraw.
Podsumowując, skutki zbyt wysokiego ciśnienia oleju to: wycieki, uszkodzenia uszczelek, pęknięcia filtrów, przedostawanie się oleju do komory spalania, dymienie na niebiesko, ryzyko poważnych awarii silnika i przyspieszone zużycie elementów układu smarowania. W razie podejrzenia zbyt wysokiego ciśnienia oleju konieczna jest szybka diagnostyka i usunięcie przyczyny, by uniknąć kosztownych napraw.