Blokada szyb tylnych to jedno z podstawowych rozwiązań stosowanych w autach rodzinnych, które chroni dzieci przed przypadkowym otwarciem okna w trakcie jazdy oraz zwiększa bezpieczeństwo wszystkich pasażerów. Najpopularniejszym sposobem jest elektryczna blokada przycisków szyb z poziomu fotela kierowcy – tzw. child lock. Przyciskiem na panelu drzwi kierowcy można uniemożliwić obsługę tylnych szyb za pomocą przycisków z tyłu pojazdu – dzieci i pasażerowie nie mogą wtedy aktywować mechanizmu opuszczania okien, a sterowanie pozostaje wyłącznie w rękach kierowcy. To rozwiązanie jest standardem we wszystkich współczesnych samochodach od segmentu B w górę i obsługiwane jest przez układ komfortu lub bezpośrednie połączenie elektryczne z blokadą. Oprócz tego wybrane modele oferują automatyczne blokady szyb oparte na czujniku fotelika dziecięcego ISOFIX lub obecności pasażera na tylnym siedzeniu – po wykryciu odpowiedniej masy blokada włącza się sama. Starsze samochody z napędem mechanicznym lub korbkowym wykorzystują zabezpieczenia fizyczne ograniczające liczbę obrotów korbki (stoper), które blokują możliwość pełnego opuszczenia szyby (np. tylko do połowy czy ⅓ zakresu). Inny patent spotykany w autach rodzinnych to blokada zamków tylnych drzwi (child safety lock), która uniemożliwia otwarcie drzwi od wewnątrz – często mylona z blokadą szyb, choć dotyczy innego mechanizmu bezpieczeństwa. W autach premium oraz elektrycznych pojawiły się też blokady zintegrowane z tzw. „trybem opiekuna”, gdzie po wykryciu aktywnej blokady szyb tylnych system wycisza panele kontrolne, ogranicza możliwość regulacji szyb oraz czasem dodatkowo dezaktywuje wyświetlacze lub oświetlenie. Blokady są ważnym elementem codziennej eksploatacji, a świadome korzystanie z tego rozwiązania podnosi komfort i bezpieczeństwo podróży z małymi dziećmi w samochodzie.