Najczęstsze symptomy zatarcia wału korbowego
– Regularne, metaliczne terkotanie lub stukanie, szczególnie słyszalne w określonym zakresie obrotów silnika.
– Wyraźny spadek mocy i trudności z przyspieszaniem, wydłużony czas reakcji na gaz.
– Nierówna praca silnika, szarpanie i wibracje.
– Wzrost temperatury oleju oraz cieczy chłodzącej, a także pojawienie się kontrolki ostrzegawczej na desce rozdzielczej.
– Dymienie z rury wydechowej, często o nietypowej barwie.
– Zwiększone zużycie oleju silnikowego lub wycieki spod pojazdu.
– W skrajnych przypadkach – całkowite unieruchomienie silnika.
Dlaczego dochodzi do zatarcia wału?
Najczęstszą przyczyną zatarcia wału korbowego jest niewłaściwe smarowanie – np. zbyt niski poziom oleju, zużycie panewek lub zanieczyszczenie układu smarowania. Do zatarcia mogą prowadzić także przegrzanie silnika, zbyt długie okresy między wymianami oleju, stosowanie niewłaściwego środka smarnego lub jazda z uszkodzonym układem chłodzenia.
Co robić przy podejrzeniu zatarcia wału?
W przypadku zaobserwowania powyższych objawów należy niezwłocznie zatrzymać pojazd i nie uruchamiać ponownie silnika. Kontynuowanie jazdy grozi całkowitym zniszczeniem jednostki napędowej. Zaleca się skorzystanie z pomocy specjalisty, który przeprowadzi szczegółową diagnostykę i oceni zakres uszkodzeń.
Podsumowanie
Zatarcie wału korbowego to awaria wymagająca natychmiastowej reakcji. Szybkie rozpoznanie objawów i odpowiednie działanie mogą ograniczyć koszty naprawy i uchronić silnik przed całkowitym zniszczeniem.