Jakie są typowe błędy przy wymianie pompy oleju?

Wymiana pompy oleju to jedno z najważniejszych zadań serwisowych w układzie smarowania silnika. Mimo że sama procedura nie należy do najtrudniejszych, często popełniane błędy mogą prowadzić do poważnych awarii, a nawet zatarcia silnika. Jednym z najczęstszych błędów jest niewłaściwe przygotowanie powierzchni styku pompy z blokiem silnika. Pozostawienie resztek starej uszczelki, brudu lub oleju skutkuje nieszczelnością, przez którą układ może zasysać powietrze, co prowadzi do spadku ciśnienia oleju. Kolejnym błędem jest użycie niewłaściwego lub zużytego oringu smoka pompy oleju. Zbyt twardy, stary oring nie zapewnia szczelności i powoduje, że pompa zasysa powietrze, co objawia się dłuższym świeceniem kontrolki ciśnienia po rozruchu i ryzykiem zatarcia silnika. Bardzo częstym problemem jest także nieprawidłowy montaż smoka olejowego – jego niedokładne osadzenie lub skrzywienie sprawia, że pompa nie pobiera oleju z dna miski, co prowadzi do braku smarowania. Zdarza się, że mechanicy zapominają o zalaniu nowej pompy olejem przed montażem, przez co pierwsze sekundy pracy silnika odbywają się „na sucho”. Błąd stanowi także użycie nieodpowiedniej pompy (np. zamiennika o innych parametrach wydajności), co może skutkować zarówno zbyt niskim, jak i zbyt wysokim ciśnieniem oleju. Niewłaściwy moment dokręcania śrub mocujących pompę lub miskę olejową może prowadzić do odkształceń, nieszczelności i wycieków. Pomijanie wymiany filtra oleju lub użycie filtra niskiej jakości skutkuje szybkim zanieczyszczeniem nowej pompy i ryzykiem jej zatarcia. Częstym błędem jest także brak kontroli stanu smoka olejowego – zapchany smok ogranicza przepływ oleju, nawet jeśli pompa jest nowa. Po wymianie pompy należy zawsze sprawdzić szczelność układu, poziom i jakość oleju oraz wykonać jazdę próbną, obserwując wskaźnik ciśnienia. Zaniedbanie tych czynności może prowadzić do bardzo kosztownych napraw.