Jakie są typowe błędy z czujników po chip tuningu

Chip tuning, czyli elektroniczne modyfikowanie oprogramowania sterownika silnika (ECU), ma na celu zwiększenie mocy i elastyczności jednostki napędowej, często jednak prowadzi do wielu problemów z czujnikami oraz systemami pomiarowymi silnika. Jednym z najczęstszych błędów są nieprawidłowe wskazania czujników spalania stukowego – zmieniona charakterystyka spalania powoduje odczyty, których ECU nie rozpoznaje, przez co generowane są fałszywe alarmy i tryb awaryjny. Kolejnym problemem jest rozjechanie się korekt z czujnika położenia wału lub wałka rozrządu – nowe wartości obciążenia, ciśnienia doładowania czy kąta zapłonu mogą być poza zakresem kalibracji, co prowadzi do błędów synchronizacji, gaśnięcia silnika i szarpania. Chip tuning bardzo często skutkuje pojawieniem się błędów z czujników masowego przepływu powietrza (MAF/MAP) oraz ciśnienia doładowania – oryginalny sterownik nie był projektowany pod wartości uzyskiwane po modyfikacji, więc przy dużym wzroście mocy odczyty przekraczają zakres pracy czujnika lub powodują odcięcie paliwa. Dodatkowym kłopotem są nieprawidłowe odczyty z sond lambda – wzbogacona mieszanka, inne czasy wtrysku lub agresywniejszy program prowadzą do błędów emisji spalin oraz świecenia kontrolki check engine. W jednostkach z filtrami cząstek stałych (DPF) chip tuning często powoduje błędy czujników różnicy ciśnień oraz temperatury – szybsze zapychanie filtra, nienaturalne wzrosty ciśnienia spalin i temperatur oraz nieprzewidziane wartości z czujników skutkują koniecznością wymuszonych wypaleń lub awarii DPF. Łącznie, typowe błędy po chip tuningu obejmują: check engine, tryb awaryjny, spadek mocy, szarpanie, nierówną pracę, błędy synchronizacji rozrządu oraz wyłączanie systemu ESP/ASR. Diagnostyka tych problemów jest trudniejsza, bo parametry czujników nie odpowiadają fabrycznym wartościom. Przed tuningiem warto zadbać o perfekcyjny stan czujników, a wszelkie modyfikacje powierzać doświadczonym specjalistom, którzy odpowiednio zestroją nie tylko program, ale i sprzęt pojazdu.