Jakie są typowe objawy awarii inwertera

Awaria inwertera w samochodzie hybrydowym należy do poważniejszych usterek, często generujących wysokie koszty naprawy. Typowe objawy problemu z tym podzespołem są dość charakterystyczne, choć mogą być mylone z innymi usterkami napędu czy baterii wysokiego napięcia. Do najczęstszych sygnałów, że inwerter działa nieprawidłowo, należą: nagła utrata mocy podczas jazdy na napędzie elektrycznym (auto „zamyka” tryb EV), zapalenie się kontrolki check hybrid/check EV system lub innych komunikatów ostrzegawczych na desce rozdzielczej, przejście układu napędowego w tryb awaryjny (ograniczona moc, brak możliwości używania napędu elektrycznego, czasem wyłączony silnik spalinowy). Wielu kierowców zgłasza objawy w postaci szarpania, przerywania jazdy przy próbie dynamicznego przyspieszenia, niemożności uruchomienia auta lub szybkiego rozładowywania się akumulatora trakcyjnego. Często pojawiają się również dodatkowe komunikaty: „hybrid system malfunction”, „reduced power”, „regenerative braking malfunction” lub „battery charging fault”. Inwerter w hybrydzie jest silnie obciążony termicznie, dlatego usterkom może towarzyszyć przegrzewanie się układu, podwyższona temperatura cieczy chłodzącej inwerter, wycieki płynu chłodzącego lub „piski” wentylatora chłodzenia inwertera. Rzadziej (ale możliwe!) są objawy takie jak nagłe włączanie się wszystkich kontrolek ostrzegawczych, utrata możliwości przełączania biegów (w skrzyniach e-CVT) lub wyczuwalne dławienie się układu napędowego. W wyższych temperaturach otoczenia lub podczas jazdy w korkach awarie inwertera mogą pojawiać się nagle, po np. kilku minutach ostrej jazdy, a następnie znikać po ostygnięciu podzespołów. Jeśli pojazd jest eksploatowany intensywnie lub nie był serwisowany zgodnie z zaleceniami producenta, ryzyko usterki znacząco rośnie. Detekcja awarii wymaga diagnostyki komputerowej – czytanie kodów błędów, analiza parametrów pracy inwertera, testy funkcjonalne i pomiary temperatur. Zignorowanie objawów prowadzi do całkowitego zatrzymania pojazdu i w konsekwencji wymiany (lub kosztownej regeneracji) inwertera i powiązanych układów.