Jakie są typowe usterki w systemie awaryjnego hamowania

Systemy awaryjnego hamowania (AEB – Autonomous Emergency Braking) to niezwykle zaawansowane rozwiązania, które znacząco poprawiają bezpieczeństwo na drogach. Wyposażone w radary, kamery i czujniki ultradźwiękowe monitorują stale otoczenie pojazdu oraz analizują ryzyko kolizji. Jednak z racji ogromnej liczby komponentów elektronicznych i zaawansowanych algorytmów, narażone są na różne, często niespodziewane usterki. Typowe awarie można podzielić na kilka głównych grup. Pierwszą z nich są usterki związane z czujnikami oraz ich połączeniem – brud, lód, śnieg, błoto czy nawet martwe owady mogą pokryć soczewkę radaru lub kamery i uniemożliwić jej prawidłową pracę. System w takich przypadkach wyświetla zwykle komunikat o ograniczeniu funkcjonalności lub pełnej niedostępności AEB. Często spotykaną usterką jest błąd kalibracji po naprawie czy wymianie zderzaka, szyby bądź samego radaru. Brak prawidłowego ustawienia prowadzi do nieprawidłowego inicjowania hamowania, późnych reakcji lub generowania fałszywych alarmów. Równie istotne są awarie wynikające z uszkodzeń mechanicznych po stłuczkach lub delikatnych otarciach zderzaka, które przesuwają radar lub naruszają wiązki kabli. Systemy elektroniczne AEB mogą zgłaszać usterki po aktualizacjach oprogramowania, gdy nowa wersja nie jest zgodna z aktualną wersją sprzętu lub gdy procedura update’u zostanie przerwana. Rzadziej spotyka się zużycie podzespołów elektrycznych – awarie sterownika, osłabienia styku przekaźników lub przepięcia wywołane mocnym uderzeniem prądu z alternatora. Ostatnim z istotnych problemów są błędy komunikacyjne – linia CAN, do której podłączone są wszystkie sterowniki, jest czuła na korozję, wilgoć czy fizyczne przerwania kabla. Objawem większości tych usterek są komunikaty ostrzegawcze na desce, losowe wyłączenia AEB, dźwiękowe alarmy lub niespodziewane, samoczynne hamowanie bez realnego zagrożenia. W razie wykrycia tego typu problemów zaleca się diagnostykę komputerową, czyszczenie oraz regularną kalibrację po serwisie lub naprawach blacharskich, ponieważ awarie tego typu mogą znacznie zredukować bezpieczeństwo jazdy i być przyczyną niebezpiecznych sytuacji drogowych.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: