Podłączenie akumulatora z odwrotną biegunowością, czyli zamiana miejscami przewodu plusowego i minusowego, to jeden z najpoważniejszych błędów, jakie można popełnić podczas wymiany lub montażu baterii w samochodzie. Skutki takiej pomyłki mogą być natychmiastowe i bardzo kosztowne, zarówno dla samego akumulatora, jak i dla całej instalacji elektrycznej pojazdu. W momencie podłączenia odwrotnej biegunowości przez układ przepływa bardzo duży prąd zwarciowy, który może doprowadzić do natychmiastowego uszkodzenia akumulatora – następuje gwałtowne nagrzewanie się ogniw, wydzielanie gazów, a nawet wybuch lub rozszczelnienie obudowy. Najczęściej jednak pierwszym objawem jest iskrzenie na klemach i szybkie nagrzewanie przewodów. W nowoczesnych samochodach skutki są jeszcze poważniejsze – odwrotna biegunowość prowadzi do uszkodzenia diod prostowniczych w alternatorze, przepalenia bezpieczników, uszkodzenia sterowników silnika (ECU), modułów komfortu, radia, a nawet poduszek powietrznych i systemów bezpieczeństwa. W skrajnych przypadkach może dojść do całkowitego zniszczenia instalacji elektrycznej, co wymaga kosztownej naprawy lub wymiany wielu podzespołów. Objawy podłączenia odwrotnej biegunowości to brak reakcji na próbę uruchomienia silnika, zapalenie się wszystkich kontrolek na desce rozdzielczej, dymienie z przewodów, a nawet wybuch akumulatora. Po wykryciu pomyłki należy natychmiast odłączyć akumulator, sprawdzić stan bezpieczników i przewodów, a następnie wykonać diagnostykę komputerową wszystkich systemów pojazdu. W przypadku poważnych uszkodzeń konieczna jest naprawa w autoryzowanym serwisie. Podsumowując, podłączenie akumulatora z odwrotną biegunowością to błąd, który może doprowadzić do poważnych uszkodzeń i kosztownych napraw – zawsze należy zachować szczególną ostrożność i upewnić się, że przewody są podłączone prawidłowo.