Przede wszystkim, zbyt rzadki olej w wysokich temperaturach traci swoje właściwości smarne. Staje się zbyt płynny, przez co nie tworzy odpowiednio grubej warstwy ochronnej na powierzchniach trących. W efekcie dochodzi do zwiększonego tarcia między elementami silnika, co prowadzi do ich przyspieszonego zużycia, a nawet ryzyka zatarcia.
Wysoka temperatura powoduje również szybsze utlenianie się i degradację zbyt rzadkiego oleju. Tworzą się osady, nagary i laki, które mogą zatykać kanały olejowe, filtry oraz prowadzić do powstawania nagaru na tłokach i zaworach. Skutkiem tego jest spadek wydajności smarowania, wzrost temperatury pracy silnika oraz ryzyko poważnych awarii.
Stosowanie zbyt rzadkiego oleju w upalne dni może także prowadzić do spadku ciśnienia oleju w układzie smarowania. Pompa olejowa nie jest w stanie utrzymać odpowiedniego ciśnienia, co objawia się zapaleniem kontrolki ciśnienia na desce rozdzielczej, metalicznymi stukami z silnika oraz wzrostem temperatury jednostki napędowej.
Innym skutkiem jest zwiększone parowanie oleju, co prowadzi do jego szybszego ubywania. W skrajnych przypadkach może dojść do sytuacji, w której poziom oleju spada poniżej minimum, a silnik pracuje na sucho, co grozi jego zatarciem.
Podsumowując, zbyt rzadki olej w upalne dni prowadzi do: pogorszenia smarowania, wzrostu tarcia, przyspieszonego zużycia elementów silnika, powstawania osadów, spadku ciśnienia oleju, przegrzewania oraz ryzyka poważnych awarii. Zawsze należy stosować olej o lepkości zalecanej przez producenta pojazdu, dostosowanej do warunków eksploatacji i temperatury otoczenia.