Czujnik położenia wałka rozrządu (CMP – Camshaft Position Sensor) odgrywa kluczową rolę w nowoczesnych silnikach, szczególnie wyposażonych we wtrysk sekwencyjny i zaawansowane systemy sterowania zmiennymi fazami rozrządu. Jest odpowiedzialny za informowanie sterownika o dokładnej pozycji wałka, co pozwala na dynamiczne sterowanie momentem wtrysku paliwa i zapłonu. Jeśli czujnik wałka rozrządu przestaje działać prawidłowo, mogą pojawić się różnorodne objawy: trudności z uruchamianiem silnika, szczególnie na ciepło, falujące obroty biegu jałowego, gaśnięcie silnika podczas jazdy lub na postoju, praca silnika w trybie awaryjnym (check engine), a w niektórych przypadkach – kompletne unieruchomienie samochodu. Awaria tego czujnika powoduje, że komputer przechodzi w tryb awaryjny (open loop) i bazuje na ustawieniach zapasowych, najczęściej ustalając kąt zapłonu i dawkowanie wtrysku na sztywno, co skutkuje znacznym wzrostem zużycia paliwa, spadkiem mocy, niestabilną pracą silnika oraz zwiększoną emisją spalin. W efekcie samochód trudniej odpala, może szarpać pod obciążeniem, mieć wyraźnie niższą dynamikę i używać większej ilości paliwa w codziennej eksploatacji. Objawem zużycia lub uszkodzenia czujnika może być również zapalająca się kontrolka „check engine” i kody błędów związane z synchronizacją wałka i wału korbowego. Długotrwała jazda ze źle działającym czujnikiem może doprowadzić do gromadzenia się osadów na zaworach, braku możliwości pracy systemu zmiennych faz rozrządu oraz stopniowego uszkodzenia innych podzespołów układu zapłonowego. Wymiana czujnika lub jego naprawa po dokładnej diagnostyce przywraca silnikowi fabryczną sprawność, gwarantuje optymalną pracę, lepszą dynamikę i niższe spalanie.