Regulacje prawne dotyczące wyposażenia nowych samochodów w systemy bezpieczeństwa czynnego są sukcesywnie zaostrzane zarówno przez Unię Europejską, jak i w USA oraz na innych rynkach rozwiniętych. Od 2022 roku na terenie UE wszystkie nowo homologowane modele muszą obowiązkowo posiadać m.in.: 1) System automatycznego hamowania awaryjnego (AEB); 2) asystenta utrzymania pasa ruchu (Lane Keeping Assist); 3) sygnalizację wykrywania senności kierowcy; 4) system wykrywania obecności pojazdów w martwym polu; 5) system rozpoznawania znaków drogowych; 6) zaawansowany tempomat adaptacyjny (ACC/Stop&Go); 7) aktywny ogranicznik prędkości (ISA); 8) sygnał ostrzegawczy podczas cofania (Rear Cross Traffic Alert); 9) zabezpieczenie przed niezamierzonym stoczeniem pojazdu (Hill Start Assist/Auto Hold); 10) czujniki ciśnienia w oponach (TPMS). Dodatkowo wymagane są systemy eCall (automatyczne wezwanie pomocy po kolizji) i zestawy pasów bezpieczeństwa z napinaczami. Przepisy regularnie rozwijają wymagania, więc przyszłe modele wprowadzą m.in. „czarną skrzynkę” rejestrującą dane wypadkowe, systemy rozpoznawania pieszych i rowerzystów oraz wszechstronne interfejsy V2V/V2X (pojazd-pojazd, pojazd-infrastruktura). Każda technologia musi posiadać homologację oraz być skalibrowana przez producenta przed sprzedażą auta.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Jakie systemy bezpieczeństwa są wymagane w nowych autach