Po roku 2020 branża motoryzacyjna – napędzana przez regulacje UE (GSR2), amerykańskie NHTSA oraz rynek azjatycki – wdrożyła szereg nowych systemów bezpieczeństwa czynnego i biernego jako standard lub obowiązkowe wyposażenie nowych aut. Do najważniejszych należą:autonomiczne hamowanie awaryjne (AEB)zdolne do rozpoznawania pieszych i rowerzystów,Lane Keeping Assisti bardziej zaawansowane Lane Centering, które ingerują w tor jazdy nawet na łukach autostrad,adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go, wykrywający ruch na całej długości autostrady,inteligentny asystent ograniczenia prędkości (ISA), który porównuje dane GPS z rozpoznawaniem znaków drogowych,dźwiękowe/czujnikowe systemy ostrzegania o śpiącym kierowcy,systemy monitorujące martwe pole,ostrzeżenie o ruchu poprzecznym podczas cofania (RCTA),automatyczny system eCall,rejestrator zdarzeń (tzw. czarna skrzynka), który rejestruje parametry jazdy przed i po wypadku, a takżeasystenci unikania kolizji na skrzyżowaniachczyaktywny system ochrony przed najechaniem z tyłu. Nowością są również obowiązkowe czujniki ciśnienia w oponach (TPMS), coraz szerzej wdrażane systemy autonomicznego parkowania, predykcyjne zarządzanie zawieszeniem oraz sieci cyfrowe V2X (współpraca auto-infrastruktura). Wymogi te są efektem lat pracy nad ograniczeniem liczby wypadków – docelowo każdy nowy pojazd po 2024 roku ma zapewniać pełny zestaw asystentów, regularnie aktualizowanych przez OTA, z wbudowaną funkcją samodiagnozy i aktywnego wsparcia ratowniczego po zdarzeniu.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Jakie systemy bezpieczeństwa wprowadzono po 2020 roku