Diagnostyka alternatora to kluczowy element utrzymania sprawności układu ładowania w samochodzie. Najprostszym testem jest pomiar napięcia ładowania na klemach akumulatora – przy pracującym silniku powinno ono wynosić 13,8–14,5 V. Test pod obciążeniem polega na włączeniu wszystkich głównych odbiorników prądu (światła, ogrzewanie szyby, dmuchawa) i sprawdzeniu, czy napięcie nie spada poniżej 13 V. Kolejnym testem jest pomiar tętnień napięcia – wykonuje się go oscyloskopem lub zaawansowanym testerem akumulatorów. Zbyt duże tętnienia (wahania napięcia) świadczą o uszkodzeniu mostka prostowniczego lub diod. Można także sprawdzić prąd ładowania, podłączając amperomierz szeregowo z przewodem ładowania. Test sprawności alternatora obejmuje również kontrolę stanu paska napędowego, napięcia na wyjściu alternatora, a także pomiar spadku napięcia na przewodach ładowania i masie. W nowoczesnych pojazdach z alternatorami sterowanymi ECU, możliwe jest wykonanie testu komunikacji i reakcji na sygnały sterujące. W przypadku podejrzenia awarii, alternator można zdemontować i przetestować na stanowisku warsztatowym, gdzie sprawdza się jego wydajność prądową, napięcie ładowania oraz stan mechaniczny. Regularna diagnostyka alternatora pozwala wykryć wczesne objawy zużycia i zapobiec kosztownym naprawom.