Aktywność napędu 4×4 zależy od wielu czynników – zarówno związanych z konstrukcją auta, jak i z aktualnymi warunkami jazdy. Kluczowe znaczenie mają: przyczepność nawierzchni (napęd reaguje na różnicę prędkości obrotowej między osiami – im większy poślizg, tym szybciej i mocniej dołączana jest druga oś), sposób jazdy (gwałtowne przyspieszenia, pokonywanie zakrętów, jazda w terenie, śliskie podłoże, dynamiczne manewry). Ważną rolę odgrywa również temperatura oleju w przypadku sprzęgieł wielopłytkowych (np. Haldex, XDrive) – przegrzanie skutkuje ograniczeniem działania napędu lub jego czasowym wyłączeniem. Również stopień zużycia opon i ich ciśnienie może wpływać na pracę układu – różna średnica lub bieżnik powoduje nieustanne korekty pracy napędu. Skalne warunki terenowe – piach, błoto, śnieg, żwir – wywołują natychmiastową aktywację układów 4×4, konieczność dynamicznego rozdziału momentu i zadbania o odpowiedni tryb jazdy (np. blokada sprzęgła). Dodatkowe parametry to sygnały z pedału przyspieszenia, hamulca, styku drzwi, stanu kontroli trakcji oraz informacje z czujników przeciążeń. Zaawansowane auta 4×4 mogą samodzielnie uczyć się preferowanego stylu jazdy kierowcy i adaptować działanie napędu do warunków zewnętrznych.