John Owen to człowiek, który na zawsze zapisał się w historii Formuły Jeden jako jeden z twórców najbardziej dominującego bolidu wszech czasów. Jego nazwisko nierozerwalnie łączy się z zespołem Mercedes-AMG Petronas i dekadą, podczas której niemiecki producent seryjnie zdobywał tytuły mistrzowskie. Owen nie tylko kierował pracami zespołu projektowego, ale też wprowadzał innowacje, które zmieniały zasady gry.
Ukończył prestiżowe studia inżynieryjne i już od młodości fascynował się techniczną stroną wyścigów. Zaczynał w Arrows, potem pracował w Hondzie i BMW Sauber, ale to w Mercedesie w pełni rozwinął skrzydła. W roku dwa tysiące dziewiątym dołączył do zespołu, który właśnie przechodził przekształcenie z Brawn GP w fabryczną ekipę Mercedesa. Jego zadaniem było nadzorowanie procesu projektowania bolidów i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych.
Największy przełom przyniósł sezon dwa tysiące czternasty, kiedy to Formuła Jeden przeszła na nowe jednostki napędowe. Pod przewodnictwem Johna Owena Mercedes stworzył bolid, który nie miał sobie równych. Znakomite zbalansowanie podwozia, perfekcyjna integracja aerodynamiki z napędem oraz wybitna niezawodność – to wszystko było wynikiem jego decyzji projektowych.
John Owen zasłynął także jako współtwórca kontrowersyjnego, ale genialnego systemu DAS – mechanizmu zmiany zbieżności kół przednich, który Mercedes wprowadził na krótko przed sezonem dwa tysiące dwudziestego roku. Choć rozwiązanie to zostało później zakazane, pokazało ono, jak daleko Owen potrafił się posunąć w szukaniu innowacyjnych przewag technicznych.
Jego styl pracy jest metodyczny, oparty na współpracy między działami i wspieraniu kreatywności zespołu inżynierów. John Owen nie stawia siebie na piedestale – podkreśla, że sukces to wynik pracy całej grupy ludzi. Ale nie ulega wątpliwości, że to właśnie on wyznacza kierunek, w jakim podąża cała struktura projektowa.
Dla wielu fanów i specjalistów John Owen to symbol nowoczesnego inżyniera – nie tylko genialny konstruktor, ale i lider zdolny zarządzać złożonymi procesami i inspirować innych. Jego wpływ na dzisiejszą Formułę Jeden jest nie do przecenienia, a jego nazwisko już teraz znajduje się wśród największych projektantów w historii tego sportu.