Kia Ceed – historia modelu i przegląd wszystkich generacji

0

Kia Ceed to model, który zrewolucjonizował postrzeganie koreańskiej marki w Europie. Zaprojektowany specjalnie z myślą o wymaganiach rynku Starego Kontynentu, stał się symbolem jakościowego przełomu i konkurencyjności wobec uznanych graczy segmentu C, takich jak Volkswagen Golf, Ford Focus czy Opel Astra. Od momentu swojego debiutu w drugiej połowie pierwszej dekady XXI wieku, Ceed przeszedł ogromną metamorfozę – zarówno pod względem stylistyki, technologii, jak i odbioru przez klientów. Historia tego modelu to opowieść o ambicji, konsekwencji i rosnącej renomie marki Kia.

Pierwsza generacja Ceeda pojawiła się na rynku w dwa tysiące szóstym roku. Sam model zaprezentowano jeszcze rok wcześniej, a jego nazwa – choć przez wielu uznawana za nietypową – była przemyślana. „Ceed” to połączenie skrótów: „CE” od „Community of Europe” oraz „ED” od „European Design”, co miało podkreślić, że auto zostało zaprojektowane i zbudowane w Europie dla Europejczyków. Produkcja ruszyła w nowej fabryce w Żylinie na Słowacji – i to właśnie europejskie pochodzenie miało ogromne znaczenie dla sukcesu auta.

Pierwsza generacja oferowana była jako hatchback pięciodrzwiowy, trzydrzwiowe coupe (pro_cee’d) oraz kombi (cee’d SW). Design był stonowany, ale nowoczesny, a jakość wykonania zauważalnie wyższa niż w poprzednich modelach marki. Dużą zaletą było też bogate wyposażenie w stosunku do ceny oraz bardzo długa – jak na tamte czasy – siedmioletnia gwarancja, która stała się znakiem rozpoznawczym Kii. Pod maską pojawiły się benzynowe i wysokoprężne jednostki o pojemności od jednego cztery do dwóch litrów. Auto szybko zyskało popularność, szczególnie wśród klientów flotowych i prywatnych nabywców szukających alternatywy dla europejskich marek.

W dwa tysiące dziesiątym roku Ceed przeszedł face lifting, który przyniósł bardziej wyrazisty przód z nowym grillem w stylu „tygrysiego nosa” – zapowiedź nowej linii stylistycznej Kii. Zmiany objęły także wnętrze, gdzie poprawiono jakość materiałów i ergonomię. Auto dojrzało, a marka zaczęła być postrzegana coraz bardziej jako poważny konkurent.

Druga generacja Ceeda zadebiutowała w dwa tysiące dwunastym roku podczas salonu samochodowego w Genewie. Tym razem Kia postawiła na bardziej dynamiczny wygląd, poprawiła aerodynamikę, zastosowała lepsze materiały wykończeniowe i wprowadziła więcej technologii – m.in. systemy wspomagania kierowcy, dotykowe ekrany i opcjonalną automatyczną skrzynię dwusprzęgłową DCT. Ponownie do oferty trafiły trzy wersje nadwoziowe: hatchback, kombi i pro_cee’d, który w tej generacji doczekał się także sportowej odmiany GT z silnikiem turbo o pojemności jednego sześć litra.

Właśnie wariant GT był przełomem – Kia pokazała, że nie tylko potrafi robić auta funkcjonalne, ale też potrafi wejść do świata hot-hatchy. Auto zyskało przyzwoite osiągi, sportowe zawieszenie i unikalną stylizację, co zostało dobrze przyjęte przez entuzjastów dynamicznej jazdy.

Rok dwa tysiące osiemnasty przyniósł premierę trzeciej generacji Ceeda, z którego nazwy zniknął już apostrof. Auto zostało gruntownie przeprojektowane – nie tylko wizualnie, ale również technicznie. Nadal produkowane w Żylinie, Ceed zyskał nowe proporcje, ostrzejszą stylistykę i bardziej dopracowane wnętrze. Wersja proceed przeszła ogromną transformację – z trzydrzwiowego coupe zmieniła się w stylowe shooting brake, czyli połączenie sportowego nadwozia z funkcjonalnością kombi. Do gamy dołączył także Ceed XCeed, czyli crossover na bazie zwykłego hatchbacka, skierowany do klientów oczekujących czegoś bardziej lifestylowego.

Trzecia generacja to już pełnoprawny gracz na rynku europejskim – z nowoczesnymi jednostkami napędowymi, także hybrydowymi, zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa i multimediami, które nie odstają od konkurencji. Ceed jest dziś oferowany z silnikami benzynowymi i miękkimi hybrydami, a wersje GT nadal zapewniają sportowe doznania, choć ich charakter został złagodzony względem poprzednika.

W ciągu niespełna dwóch dekad Kia Ceed przeszła drogę od niepozornego konkurenta dla europejskich kompaktów do jednej z najbardziej dojrzałych i kompleksowych ofert w swoim segmencie. Auto zyskało reputację solidnego, trwałego i dobrze wycenionego samochodu, który przestał być „alternatywą” – a stał się świadomym wyborem dla tysięcy kierowców w całej Europie. Dziś Ceed nie musi już niczego udowadniać – jest pełnoprawnym graczem, który z powodzeniem staje w szranki z najbardziej rozpoznawalnymi kompaktami świata.



ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj