W gamie Kia Ceed – zarówno w pierwszej, drugiej, jak i trzeciej generacji – przewinęło się kilka różnych silników benzynowych, od prostych wolnossących konstrukcji po nowoczesne jednostki turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wybierając egzemplarz z rynku wtórnego lub zastanawiając się nad nowym autem, wielu kierowców szuka przede wszystkim niezawodności i niskich kosztów utrzymania. Które silniki benzynowe montowane w Ceedzie najlepiej spełniają te oczekiwania?
Na szczycie listy niezawodnych konstrukcji niemal jednogłośnie znajduje się silnik o pojemności jednego sześć litra z rodziny MPI, czyli klasyczna wolnossąca jednostka z wtryskiem pośrednim. Montowana głównie w pierwszej i drugiej generacji Ceeda, słynie z prostej budowy, odporności na błędy eksploatacyjne i dobrego znoszenia instalacji gazowych LPG. Nie ma turbosprężarki, bezpośredniego wtrysku ani skomplikowanego osprzętu, co minimalizuje ryzyko drogich napraw. Jej wadą są przeciętne osiągi i stosunkowo wysokie spalanie w mieście, ale w zamian użytkownik otrzymuje silnik, który potrafi bezproblemowo przejechać kilkaset tysięcy kilometrów przy podstawowym serwisie.
Równie dobre opinie zbiera wolnossący silnik jeden cztery litra, również z serii MPI. Jest nieco słabszy, ale równie trwały i ekonomiczny przy spokojnej jeździe. Dobrze sprawdza się w miejskich warunkach i jest polecany osobom, które nie oczekują sportowych doznań, tylko niezawodnego auta do codziennego użytku. Także w tym przypadku możliwa jest bezproblemowa współpraca z instalacją gazową, co czyni go bardzo tanim w utrzymaniu.
W przypadku nowszych generacji coraz większą popularność zdobywają silniki turbo z serii T-GDi, zwłaszcza jeden zero trzycylindrowy i jeden cztery lub jeden pięć litra czterocylindrowe. To jednostki nowoczesne, oszczędne i zapewniające dobre osiągi, ale ich konstrukcja jest bardziej zaawansowana. Wczesne roczniki miały problemy z czujnikami, cewkami zapłonowymi oraz dzwoniącym łańcuchem rozrządu w wersjach z jednostką jeden zero, ale z biegiem czasu poprawiono jakość tych elementów. Dobrze serwisowane silniki T-GDi – z regularną wymianą oleju i używaniem dobrej jakości paliwa – potrafią być bezawaryjne przez długi czas, ale nie są tak „pancerne” jak klasyczne MPI.
Z silników dostępnych w wersji GT, czyli jeden sześć turbo o mocy stu czterdziestu czy stu czterdziestu siedmiu koni mechanicznych, opinie są mieszane. Z jednej strony oferują bardzo dobre osiągi i wysoką kulturę pracy, z drugiej – pojawiają się przypadki rozciągających się łańcuchów rozrządu, nadmiernego zużycia oleju i wrażliwości na jakość paliwa. To silniki dla osób, które potrafią i chcą o nie dbać – ale niekoniecznie dla tych, którzy szukają spokojnego i bezproblemowego napędu na długie lata.
Podsumowując – najbardziej niezawodne silniki benzynowe w Kia Ceed to klasyczne jednostki wolnossące: jeden cztery oraz jeden sześć litra MPI. To konstrukcje proste, tanie w naprawie i trwałe, choć dziś już wycofywane z oferty ze względu na normy emisji. Jeśli natomiast zależy Ci na nowoczesnym silniku z turbo, jeden cztery T-GDi i jeden pięć T-GDi z nowszych roczników również uchodzą za udane – pod warunkiem, że były serwisowane zgodnie z zaleceniami producenta. Wybierając Ceeda, najlepiej kierować się nie tylko rocznikiem i mocą, ale także faktycznym stanem technicznym i historią konkretnego egzemplarza.