Kia Ceed – które wersje silnikowe są najbardziej ekonomiczne

0

Kia Ceed, dostępna na rynku w trzech generacjach, oferowała szeroką gamę silników – od prostych wolnossących benzyn po nowoczesne jednostki turbodoładowane i diesle. Wybór odpowiedniej wersji napędowej ma ogromne znaczenie nie tylko dla osiągów, ale też dla realnych kosztów eksploatacji. Które z dostępnych wariantów okazują się najbardziej oszczędne w codziennym użytkowaniu – zarówno pod względem zużycia paliwa, jak i ogólnej ekonomii serwisowej?

Wśród jednostek wysokoprężnych, niezmiennie za najbardziej ekonomiczne uchodzą silniki jeden sześć CRDi. Występowały w wielu odmianach mocy – od dziewięćdziesięciu do stu trzydziestu koni mechanicznych – i oferują bardzo niskie spalanie, często schodzące poniżej pięciu litrów na sto kilometrów w trasie. W codziennej jeździe mieszanej wynik na poziomie pięć i pół litra jest jak najbardziej realny, nawet bez specjalnej dbałości o styl jazdy. Największą efektywność osiągają te jednostki przy spokojnej jeździe w trasie lub na autostradzie. Nowsze wersje silnika z systemem AdBlue są jeszcze bardziej ekologiczne, ale wymagają dodatkowej obsługi układu SCR.

Jeśli chodzi o benzyny, bardzo dobrze wypada trzycylindrowy silnik jeden zero T-GDI, stosowany głównie w trzeciej generacji Ceeda. Dzięki niewielkiej pojemności, turbosprężarce i lekkiemu nadwoziu, jednostka ta pozwala na osiągnięcie spalania w granicach pięciu i pół do sześciu litrów na sto kilometrów w spokojnej jeździe, szczególnie w cyklu pozamiejskim. W mieście spalanie może wzrosnąć do około siedmiu i pół litra, ale nadal pozostaje akceptowalne, zwłaszcza że silnik zapewnia przyzwoite osiągi i dobre przyspieszenie przy niskich obrotach.

Wśród starszych silników benzynowych, jednostki jeden cztery i jeden sześć MPI (czyli z pośrednim wtryskiem) również uchodzą za oszczędne, choć nieco mniej niż nowoczesne T-GDI. W codziennej eksploatacji, przy spokojnej jeździe, można osiągnąć spalanie na poziomie około siedmiu litrów, jednak przy dynamiczniejszym stylu jazdy wartość ta potrafi wzrosnąć do ośmiu lub dziewięciu litrów. Zaletą tych silników jest natomiast wyjątkowa prostota, tania eksploatacja i bezproblemowa współpraca z instalacją gazową, co czyni je wyjątkowo ekonomicznymi w dłuższej perspektywie – zwłaszcza po montażu LPG.

Dla kierowców szukających najniższych kosztów paliwa, to właśnie wersje z fabryczną lub dobrze założoną instalacją LPG będą najbardziej opłacalne. W Ceedzie najlepiej spisują się instalacje w silnikach MPI – zwłaszcza jeden sześć litra – gdzie spalanie gazu wynosi średnio około dziewięciu litrów na sto kilometrów, co przy obecnych cenach LPG oznacza bardzo niskie koszty przejazdu.

Wersje z silnikami jeden cztery T-GDI oraz jeden pięć T-GDI, obecne w nowszych rocznikach, zapewniają dobrą dynamikę i przy umiarkowanej jeździe spalają od sześciu i pół do ośmiu litrów na sto kilometrów. To wynik wciąż korzystny, biorąc pod uwagę osiągi i charakterystykę jazdy. Silniki te nie są jednak przystosowane do LPG, a ich konstrukcja wymaga dbałości o serwis i jakość paliwa.

Podsumowując – najbardziej ekonomiczne silniki w Kia Ceed to jeden sześć CRDi wśród diesli oraz jeden zero T-GDI wśród benzyn. Dla kierowców pokonujących głównie długie trasy, diesel będzie najbardziej opłacalny. Natomiast dla osób jeżdżących w mieście i rozważających montaż LPG – klasyczna benzyna MPI, zwłaszcza jeden sześć litra, to wybór, który pozwoli znacząco obniżyć koszty paliwa i serwisu. Każda z tych wersji ma swoje mocne strony, ale wszystkie łączy jedno – przy rozsądnej eksploatacji są naprawdę ekonomiczne.



ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj