Choć silniki montowane w Kia Ceed – zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne – uchodzą za solidne, z czasem mogą pojawiać się usterki elementów osprzętu, które mają kluczowy wpływ na pracę jednostki napędowej, jej osiągi i komfort jazdy. Co istotne, awarie osprzętu nie zawsze są związane z samym silnikiem – często dotyczą komponentów towarzyszących jego pracy: od układu dolotowego, przez czujniki, aż po napęd akcesoriów. Poniżej zestawienie najczęstszych problemów z osprzętem w modelach Ceed oraz objawów, po których można je rozpoznać.
Jednym z najczęściej zgłaszanych problemów jest usterka przepustnicy, szczególnie w silnikach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim. Gdy ulega zabrudzeniu lub awarii, silnik zaczyna nierówno pracować na biegu jałowym, pojawiają się opóźnienia w reakcji na gaz, a przy przyspieszaniu występuje szarpanie. Zdarza się również zapalenie kontrolki silnika i przejście w tryb awaryjny. Objawy te często ustępują po czyszczeniu przepustnicy, ale w skrajnych przypadkach konieczna bywa jej wymiana.
Drugą typową bolączką jest usterka czujnika położenia wałka rozrządu lub wału korbowego. W przypadku uszkodzenia czujnika auto może gasnąć na biegu jałowym, mieć problemy z uruchomieniem, a także nierówno pracować na zimno. Błędy tych czujników są dość łatwe do wykrycia przy diagnostyce komputerowej i nie należą do kosztownych napraw, jednak ich zaniedbanie może prowadzić do pogłębiających się problemów z pracą silnika.
W wielu egzemplarzach – zwłaszcza z silnikami T-GDI – dochodzi też do awarii cewek zapłonowych. Objawy to przerywana praca silnika, szarpanie, spadek mocy i zapalenie kontrolki check engine. Najczęściej usterka dotyczy jednej cewki, ale wymiana całego kompletu bywa wskazana, by uniknąć kolejnych wizyt w warsztacie. Cewki są elementem wrażliwym na wilgoć, wysoką temperaturę i niską jakość paliwa.
Wysokoprężne jednostki CRDi borykają się czasem z awariami zaworu EGR. Przy jego zablokowaniu lub zanieczyszczeniu dochodzi do spadku mocy, nierównej pracy silnika, podwyższonego spalania oraz pojawienia się dymu z wydechu. Długotrwałe ignorowanie tego objawu może przyspieszyć zużycie filtra cząstek stałych i wpłynąć na działanie turbosprężarki.
Często występującym problemem w Ceedach drugiej i trzeciej generacji są również problemy z alternatorem lub jego regulatorem napięcia. Objawy obejmują niewłaściwe ładowanie akumulatora, zapalanie się kontrolki ładowania na desce rozdzielczej, a w skrajnych przypadkach – przegrzewanie się alternatora i gaśnięcie silnika. Alternator jest szczególnie narażony na zużycie w samochodach eksploatowanych głównie w mieście i przy częstym używaniu klimatyzacji oraz podgrzewanych szyb.
Wielu użytkowników zauważa też wibracje i hałas dochodzące z okolic napinacza paska osprzętu, który napędza m.in. alternator, pompę wspomagania i kompresor klimatyzacji. Zużycie łożysk napinacza czy rolki prowadzącej może prowadzić do pisków, skrzypienia przy rozruchu oraz nierównej pracy osprzętu. W skrajnych przypadkach może dojść do spadnięcia paska i zatrzymania pracy całego układu.
W niektórych przypadkach pojawiają się również problemy z czujnikiem temperatury cieczy chłodzącej lub masy powietrza (MAF) – objawiające się błędnymi wskazaniami temperatury silnika, zwiększonym zużyciem paliwa, niską mocą i nierówną pracą silnika. Uszkodzone czujniki często działają niestabilnie, co utrudnia szybką diagnostykę – mogą raz działać poprawnie, a raz zawyżać lub zaniżać odczyty.
Podsumowując – typowe awarie osprzętu silnika w Kia Ceed dotyczą najczęściej przepustnicy, cewek zapłonowych, zaworu EGR, czujników położenia wału i wałka, alternatora oraz elementów układu napędzającego osprzęt. Większość z tych problemów daje wyraźne objawy i da się je wcześnie zdiagnozować. Wczesna reakcja i regularny serwis pozwalają uniknąć poważniejszych konsekwencji, a koszt napraw tych elementów – choć niebagatelny – jest zdecydowanie niższy niż w przypadku zaniedbań skutkujących uszkodzeniem całej jednostki napędowej.