Kia Soul EV (2014) – elektryczny crossover, dane techniczne, zasięg i ceny

Kia Soul EV z roku 2014 to jeden z pionierów na polskim rynku elektrycznych crossoverów, oferujący praktyczne rozwiązania dla osób szukających ekologicznego i miejskiego samochodu. Auto mierzy 4140 mm długości, 1800 mm szerokości i 1600 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2600 mm, co zapewnia komfortową przestrzeń dla czterech pasażerów oraz rozsądny bagażnik o pojemności 354 litrów. Zastosowano napęd w pełni elektryczny oparty na silniku o mocy 109 KM i momencie obrotowym 285 Nm, co zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 11,2 sekundy. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 27 kWh pozwala na zasięg do 212 km w cyklu mieszanym według normy EPA, co w praktyce przekłada się na spokojne użytkowanie w warunkach miejskich i podmiejskich, z możliwością ładowania do 100% w około 4-5 godzin z zwykłego gniazdka lub szybciej przy użyciu ładowarki DC. Średnie zużycie energii wynosi około 15,9 kWh/100 km, co plasuje Soul EV w czołówce najbardziej efektywnych samochodów elektrycznych w tamtym okresie. Masa własna wynosi około 1543 kg, co związane jest z obecnością ciężkich baterii, ale konstrukcja samochodu gwarantuje stabilną i komfortową jazdę. Pojemność bagażnika jest identyczna jak wersji spalinowej, co jest zaletą w segmencie EV. Auto może holować do 400 kg, co jest wystarczającą wartością do lekkich zastosowań. Wnętrze zostało wyposażone w niezbędne systemy wspomagania kierowcy, takie jak asystent hamowania awaryjnego, kontrola trakcji oraz systemy stabilizacji, a także w nowoczesne rozwiązania multimedialne z ekranem dotykowym i łącznością Bluetooth, Android Auto i Apple CarPlay. Komfort jazdy podnosi elektryczne wspomaganie kierownicy i regulowana klimatyzacja. Stylistyka samochodu bazuje na odważnym, kanciastym kształcie charakterystycznym dla modelu Soul, podkreślając jego unikatowość na rynku EV i wyróżniając w tłumie elektrycznych SUV-ów. Kia Soul EV jest dedykowana użytkownikom szukającym ekologicznego, praktycznego i niezbyt dużego samochodu do codziennej eksploatacji, doskonale sprawdzającego się w mieście i do krótkich tras. Cena w Polsce podczas debiutu kształtowała się na poziomie około 165 000 zł, co w porównaniu do konkurencji było atrakcyjną ofertą na rynku aut elektrycznych.