Kiedy rozrząd steruje również pompą paliwa?

W niektórych nowoczesnych silnikach spalinowych rozrząd pełni funkcję nie tylko mechanizmu synchronizującego ruch wału korbowego i wałków rozrządu, ale również napędza dodatkowe podzespoły, w tym pompę paliwa. Taka konstrukcja spotykana jest przede wszystkim w silnikach wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, gdzie pompa wysokiego ciśnienia jest napędzana mechanicznie z układu rozrządu.

Pompa paliwa wtryskowego, zwłaszcza w nowoczesnych dieslach common rail, wymaga precyzyjnego i stabilnego napędu, ponieważ odpowiada za wytworzenie bardzo wysokiego ciśnienia potrzebnego do wtrysku paliwa do komory spalania. W wielu jednostkach mechanizm ten jest zintegrowany z wałkiem rozrządu lub napędzany paskiem/łańcuchem rozrządu. W takich silnikach rozrząd steruje więc nie tylko pracą zaworów, ale także tempo i moment pracy pompy paliwa.

Przykładowo, w popularnych silnikach diesla grupy Volkswagen (np. jednostki 1.9 i 2.0 TDI) pompa wysokiego ciśnienia jest napędzana łańcuchem rozrządu lub paskiem, co oznacza, że awaria rozrządu może bezpośrednio skutkować zatrzymaniem pompy paliwa i w konsekwencji całego układu wtryskowego. W niektórych jednostkach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem oraz w silnikach z systemem zasilania Common Rail stosuje się podobne rozwiązania, choć w przypadku benzyniaków mechaniczne napędy pomp paliwa są rzadsze.

Warto podkreślić, że w silnikach, gdzie pompa paliwa jest napędzana przez rozrząd, jakiekolwiek problemy z paskiem lub łańcuchem (np. rozciągnięcie, przeskoczenie lub zerwanie) mogą spowodować natychmiastowe zatrzymanie pompy. To z kolei skutkuje brakiem ciśnienia paliwa, co uniemożliwia dalszą pracę silnika i może prowadzić do poważnych uszkodzeń, jeśli awaria wystąpi podczas jazdy.

Podsumowując – rozrząd steruje pompą paliwa przede wszystkim w silnikach wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem, gdzie pompa wysokiego ciśnienia jest mechanicznie napędzana z układu rozrządu. Takie rozwiązanie wymaga szczególnej dbałości o rozrząd, ponieważ jego awaria natychmiast wpływa na działanie pompy paliwa i całej jednostki napędowej.