Wielu kierowców, którzy decydują się na modyfikacje swoich samochodów, nie zdaje sobie sprawy, że nie każdy tuning jest akceptowany przez przepisy drogowe. Choć zmiany wizualne i mechaniczne to nieodłączny element kultury motoryzacyjnej, ich zakres i legalność mają ogromne znaczenie podczas kontroli drogowej. Jednym z najpoważniejszych skutków niezgodnych z prawem modyfikacji może być zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Kiedy tuning staje się podstawą do takiej decyzji i jakie są tego konsekwencje?
Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego może nastąpić, gdy pojazd przestaje spełniać wymagania techniczne określone w przepisach prawa o ruchu drogowym. Dotyczy to zarówno usterek technicznych, jak i niezgodnych z przepisami przeróbek. W przypadku tuningu najczęściej chodzi o modyfikacje, które wpływają na bezpieczeństwo, widoczność, oświetlenie, układ jezdny lub identyfikowalność pojazdu.
Najczęstszym powodem zatrzymania dowodu jest nadmierne obniżenie zawieszenia, które prowadzi do zbyt małego prześwitu i kontaktu elementów pojazdu z nawierzchnią. Jeżeli samochód „leży na glebie” i nie jest w stanie bezpiecznie pokonać przeszkód drogowych, funkcjonariusz może uznać go za zagrażający ruchowi drogowemu. Podobnie, zbyt duży negatywny camber kół powodujący nierównomierne zużycie opon, może zostać potraktowany jako zagrożenie.
Kolejnym powodem są nielegalne zmiany w oświetleniu – zarówno zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Montaż świateł LED bez homologacji, podświetlenie podwozia, niebieskie światła wewnątrz auta czy światła dzienne w niestandardowym miejscu to modyfikacje, które nie spełniają norm. Jeśli podczas kontroli policjant stwierdzi brak homologacji lub nieprawidłowe działanie świateł, może nie tylko ukarać kierowcę mandatem, ale też zatrzymać dowód rejestracyjny i skierować pojazd na dodatkowe badanie techniczne.
Dużym ryzykiem są też zmiany wpływające na identyfikowalność pojazdu, czyli brak widocznych tablic rejestracyjnych lub zmodyfikowane zderzaki, które je zasłaniają. Jeśli tablica jest zamocowana pod skosem, w nieczytelnym miejscu lub częściowo zasłonięta, może zostać uznana za niezgodną z przepisami. Tak samo traktowane są przeróbki wnętrza, które prowadzą do usunięcia poduszek powietrznych, pasów bezpieczeństwa czy systemów odpowiedzialnych za ochronę pasażerów.
Zatrzymanie dowodu może również nastąpić, gdy tuning mechaniczny – na przykład zwiększenie mocy silnika, montaż turbosprężarki, wymiana skrzyni biegów – nie został zgłoszony i zalegalizowany. W takim przypadku auto zostaje uznane za zmodyfikowane konstrukcyjnie, a brak wpisów w dowodzie rejestracyjnym jest podstawą do zatrzymania dokumentu i skierowania pojazdu na badanie w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów.
Konsekwencje zatrzymania dowodu rejestracyjnego są poważne. Właściciel nie może legalnie poruszać się pojazdem, dopóki nie usunie przyczyny zatrzymania dokumentu i nie uzyska pozytywnego wyniku badania technicznego. Czasem oznacza to konieczność demontażu modyfikacji lub kosztowną legalizację zmian. Dodatkowo pojawia się obowiązek zgłoszenia się do urzędu celem przywrócenia dowodu do obiegu.
Podsumowując – tuning staje się podstawą do zatrzymania dowodu rejestracyjnego, gdy wpływa na bezpieczeństwo, emisję spalin, oświetlenie, konstrukcję pojazdu lub jego identyfikowalność. Aby tego uniknąć, warto planować modyfikacje świadomie, korzystać z legalnych komponentów, dbać o dokumentację i w razie potrzeby konsultować się z rzeczoznawcą lub diagnostą. Dzięki temu auto może być nie tylko efektowne, ale i zgodne z prawem.