Kompresor a cewki zapłonowe – czy trzeba je wymieniać

Instalacja kompresora w silniku mechanicznie zwiększa wymagania względem układu zapłonowego. Wyższe ciśnienie doładowania prowadzi do wzrostu temperatury, gęstości mieszanki i ciśnienia w komorze spalania, co przekłada się na większe wymagania odnośnie mocy iskry generowanej przez cewki zapłonowe. Teoretycznie w autach seryjnych nie jest konieczna natychmiastowa wymiana cewek na wzmocnione po dołożeniu kompresora, jeśli układ pracuje na niskim poziomie doładowania (do 0,5-0,7 bara) i pozostałe parametry silnika pozostają seryjne. Jednak optymalizacja zapłonu w silniku doładowanym zazwyczaj oznacza potrzebę modyfikacji układu zapłonowego, w tym wymiany cewek na mocniejsze modele, szczególnie w samochodach sportowych, wyczynowych lub mocno tuningowanych. Przyczynami wymiany mogą być: – skłonność do tzw. przeskoku iskry (misfire) przy dużych obciążeniach – niestabilność pracy silnika na wysokim ciśnieniu doładowania – trudności z uruchomieniem w niskich temperaturach – błędy w sterowniku dotyczące wypadania zapłonów. W przypadku instalacji kompresora w starszych silnikach zawsze zaleca się wymianę cewek, świec oraz przewodów wysokiego napięcia na komponenty o wyższej odporności na temperaturę i napięcia przebicia. Nowoczesne silniki z bezpośrednim wtryskiem i indywidualnymi cewkami często mają spory zapas mocy, jednak ich dłuższa eksploatacja w warunkach podwyższonego ciśnienia prowadzi do szybszego zużycia. Najlepszą praktyką jest regularna kontrola cewek, pomiar napięcia oraz eliminowanie błędów zapłonu poprzez stosowanie cewek rekomendowanych przez producenta zestawu doładowującego. Ignorując ten aspekt, można narazić się na falowanie obrotów, trudny rozruch czy nawet poważne uszkodzenia tłoków i zaworów na skutek niepełnego spalania mieszanki.