Współczesny tuning kompresora mechanicznego nie kończy się na mechanicznej instalacji urządzenia. Kluczową rolę w pełnym wykorzystaniu potencjału nowego układu odgrywa rozbudowa map jednostki sterującej silnikiem (ECU). Po montażu kompresora zmienia się charakterystyka napełniania cylindrów, ciśnienie doładowania i temperatura powietrza – bez odpowiedniej modyfikacji map paliwowych oraz zapłonowych jednostka może nie tylko nie wykorzystać pełni mocy, ale też być narażona na poważne uszkodzenia. Proces rozbudowy map ECU zaczyna się od wprowadzenia nowych wartości ciśnienia doładowania – czyli rozszerzenia tabel MAP/BAR. Do tego dochodzi indywidualna kalibracja czasu wtrysku paliwa: silnik doładowany wymaga bogatszej mieszanki pod obciążeniem, a jednocześnie – przez wyższą temperaturę spalin – należy zadbać o skuteczne chłodzenie. Mapy zapłonu muszą zostać „opóźnione” w obszarach wysokiego doładowania, aby uniknąć spalania stukowego. W nowoczesnych ECU warto zintegrować sterowanie zaworem bypass (jeśli taki jest zamontowany) lub trybami pracy kompresora (z wyłączaniem przy niskich obciążeniach). W zaawansowanych projektach stosuje się „map switching” – automatyczną zmianę charakteru pracy silnika w zależności od trybu jazdy. Finalnie, każda rozbudowa map powinna być poparta logami z jazd testowych i diagnostyką „live data” – nieprawidłowa mapa szybko sygnalizowana jest przez check engine, spalanie, przegrzewanie lub przygasanie silnika. Prawidłowo zbudowane i wystrojone mapy ECU czynią z doładowania kompresorem rozwiązanie bezpieczne, efektywne i pozwalające na w pełni przewidywalną eksploatację tuningowanego silnika.
Strona główna Kompresory i mechaniczne doładowanie Kompresor a jednostka sterująca – jak rozbudować mapy