Kompresor mechaniczny to element, który wprowadza dodatkową energię cieplną do silnika – zarówno przez zwiększenie ilości powietrza dostarczanego do komory spalania, jak i przez podniesienie temperatury tego powietrza. To powoduje, że przy intensywnie eksploatowanych jednostkach, zwłaszcza po tuningu lub w autach sportowych, układ chłodzenia może przestać sobie radzić z odprowadzaniem nadmiarowego ciepła. Sygnałem ostrzegawczym są powtarzające się przegrzania, szybkie nagrzewanie się cieczy chłodzącej, rosnące ciśnienie w układzie chłodzenia, ale także regularnie pojawiające się dźwięki „zgotowania” płynu i podskakiwanie wskazówki temperatury po dynamicznej jeździe. Konieczność modernizacji układu chłodzenia pojawia się nie tylko po dołożeniu kompresora, ale przede wszystkim, gdy wraz z nim podnoszona jest moc jednostki napędowej (tuning powyżej 20–30% seryjnej wartości), zmienia się przeznaczenie pojazdu (np. użytek torowy, dynamiczna jazda w górach) lub gdy pojawiają się objawy utraty wydajności chłodzenia (nieszczelny chłodnic, przegrzewanie przy wysokim obciążeniu lub w korkach). Najczęstsze rozwiązania obejmują wymianę chłodnicy na większą, montaż wydajniejszych wentylatorów, dodatkowych chłodnic oleju, stosowanie płynu chłodzącego o wyższej jakości (lepsze odprowadzanie ciepła) oraz modyfikację układu dolotowego (chłodnice powietrza – intercoolery). Należy wziąć pod uwagę, że każda modyfikacja powinna być poparta obliczeniami termicznymi i – jeśli to możliwe – konsultacją ze specjalistą. Zlekceważenie konieczności modernizacji chłodzenia po montażu kompresora lub zwiększeniu mocy skutkuje przyspieszonym zużyciem silnika, powstawaniem mikropęknięć głowicy, uszkodzeniami tłoków, obniżeniem żywotności uszczelek czy nawet zatarciem całej jednostki. Podsumowując: układ chłodzenia należy rozbudować zawsze, gdy pojawią się symptomy przegrzewania, podczas poważnych modyfikacji mocy, a także profilaktycznie przy budowie auta wyczynowego. Regularna kontrola temperatur pracy silnika, stanu chłodnic, płynów i podzespołów pozwoli uniknąć kosztownych napraw na skutek zaniedbań.
Strona główna Kompresory i mechaniczne doładowanie Kompresor a układ chłodzenia – kiedy trzeba go zmienić