Współpraca kompresora mechanicznego z czujnikiem spalania stukowego (knock sensor) to jeden z najważniejszych zagadnień dotyczących żywotności i bezpieczeństwa nowoczesnego silnika z doładowaniem. Doładowanie sprężarkowe powoduje wzrost temperatury i ciśnienia mieszanki paliwowo-powietrznej, a to z kolei zwiększa ryzyko spalania detonacyjnego (stukowego), czyli niezwykle groźnego zjawiska prowadzącego do uszkodzeń tłoków, zaworów czy głowicy. Kluczowym strażnikiem ochrony silnika przed detonacjami jest knock sensor – piezoelektryczny czujnik umieszczony zazwyczaj na bloku silnika, odbierający drgania charakterystyczne dla spalania stukowego. Sygnał z czujnika trafia do sterownika silnika, który w razie potrzeby natychmiast opóźnia kąt wyprzedzenia zapłonu, ogranicza dawkę paliwa lub nawet zmniejsza ciśnienie doładowania. Nowoczesne ECU potrafią adaptować strategię zapłonu indywidualnie dla każdego cylindra, zwiększając bezpieczeństwo i wydajność jednostki napędowej. Aby skutecznie zapobiec detonacjom w silnikach z kompresorem, należy: korzystać wyłącznie z wysokooktanowego paliwa (zalecane min. 98/100 RON); regularnie czyścić dolot i intercooler w celu ograniczenia nagaru i ciepła resztkowego; zadbać o jakość i sprawność czujnika stukowego (uszkodzony nie reaguje na spalanie stukowe!); monitorować temperatury doładowanego powietrza i stopień sprężania; nie przekraczać bezpiecznych ciśnień doładowania; stosować zaawansowane systemy chłodzenia kompresora i dolotu. Ignorowanie objawów uszkodzonego knock sensora może prowadzić do katastrofalnych skutków – nagłego stopienia tłoka, zniszczenia panewek, głowicy czy pierścieni. Dbając o współpracę kompresora ze sprawnym autem i czujnikiem stukowym mamy pewność długiej, bezpiecznej i dynamicznej eksploatacji.
Strona główna Kompresory i mechaniczne doładowanie Kompresor i knock sensor – jak zapobiec detonacjom