Spaliny z samochodu zasilanego LPG są zdecydowanie mniej szkodliwe niż te powstające podczas spalania benzyny czy oleju napędowego. Gaz płynny – czyli mieszanina propanu i butanu – spala się bardzo czysto, z mniejszą ilością produktów ubocznych, co ma korzystny wpływ zarówno na środowisko, jak i na stan układu wydechowego, w tym katalizatora. Wbrew obiegowym opiniom, LPG nie niszczy katalizatora, a wręcz może przedłużyć jego żywotność, jeśli instalacja jest prawidłowo zamontowana i odpowiednio skalibrowana.
Spaliny powstające przy spalaniu LPG zawierają mniej tlenków węgla (CO), węglowodorów niespalonych (HC) oraz cząstek stałych (PM) niż spaliny z benzyny czy diesla. LPG w procesie spalania nie wytwarza także siarki, ponieważ jej nie zawiera – w przeciwieństwie do paliw tradycyjnych. To oznacza mniejsze obciążenie dla katalizatora trójfunkcyjnego, który w normalnych warunkach musi neutralizować właśnie te szkodliwe związki. Mniejsze stężenie szkodliwych składników spalin oznacza, że katalizator działa w mniej agresywnym środowisku, co przekłada się na jego dłuższą żywotność.
Co ważne, LPG spala się w wyższej temperaturze niż benzyna, co sprzyja bardziej efektywnemu dopalaniu spalin, ale jednocześnie stawia wyższe wymagania wobec układu zapłonowego i dokładności dawkowania paliwa. Jeśli instalacja gazowa jest źle skalibrowana i silnik pracuje na zbyt ubogiej mieszance, temperatura spalin może być zbyt wysoka, co z kolei może prowadzić do przegrzania i uszkodzenia katalizatora. W takim przypadku nie wina leży po stronie samego gazu, lecz po stronie nieprawidłowej pracy instalacji.
Dobrze dobrana i precyzyjnie ustawiona instalacja gazowa nie tylko nie szkodzi katalizatorowi, ale może również przyczynić się do lepszego wyniku testu emisji spalin podczas przeglądu technicznego. To dlatego wiele nowoczesnych samochodów przystosowanych do LPG fabrycznie – jak np. niektóre modele Dacii czy Skody – spełnia nawet najnowsze normy emisji spalin Euro 6.
Podsumowując – spaliny z LPG są mniej toksyczne, a sam gaz – jako paliwo – nie niszczy katalizatora. Ryzyko uszkodzeń pojawia się tylko wtedy, gdy instalacja jest źle ustawiona i powoduje zbyt ubogą mieszankę lub nierówną pracę silnika. Przy prawidłowo działającym układzie LPG to jedna z najbardziej ekologicznych i przyjaznych dla katalizatora metod zasilania silnika spalinowego.