Matra-Simca MS670 – francuska symfonia V12, która zawładnęła Le Mans

0

Matra-Simca MS670 to samochód, który na początku lat 70. stał się symbolem francuskiej dumy narodowej w świecie wyścigów długodystansowych, a przede wszystkim – bohaterem, który przywrócił Francji zwycięstwo w 24h Le Mans po dekadach oczekiwania. Stworzony przez Matrę – markę, która zaczynała od lotnictwa, a potem ścigała się w Formule 1 – MS670 był perfekcyjnym połączeniem aerodynamiki, nowoczesnej technologii i dźwięku, który brzmiał jak czysta poezja dla fanów V12.

Zadebiutował w 1972 roku jako rozwinięcie wcześniejszych prototypów Matry i od razu przyciągnął uwagę – nie tylko osiągami, ale i niepowtarzalnym brzmieniem swojego silnika. Sercem MS670 był 3.0-litrowy, wolnossący silnik V12, rozwijany we własnym zakresie przez Matrę, zgodnie z regulacjami Grupy 5 dla prototypów World Sportscar Championship. Jednostka ta osiągała około 450 koni mechanicznych przy ponad 10 000 obr./min i była uznawana za jedną z najlepiej brzmiących w historii – wysoki, czysty, wręcz orkiestralny ton niósł się po Mulsanne niczym dźwięk walca w wersji na dwanaście cylindrów.

MS670 miał lekką, monocoque’ową strukturę aluminiową, wyczynowe zawieszenie niezależne, duży rozstaw osi i znakomicie dopracowaną aerodynamikę – zwłaszcza w wersji Long Tail, przystosowanej do osiągania prędkości maksymalnych ponad 320 km/h na długich prostych Circuit de la Sarthe. Samochód był dostępny w konfiguracjach z otwartym i zamkniętym kokpitem, a jego charakterystyczne niebiesko-zielone malowanie z logotypami „Matra-Simca Shell” stało się ikoną francuskiego motorsportu.

W 1972 roku Matra-Simca MS670 zdobyła swoje pierwsze zwycięstwo w 24h Le Mans, w rękach duetu Henri Pescarolo i Graham Hill. Dla Hilla był to triumf szczególny – został pierwszym kierowcą w historii, który wygrał zarówno Le Mans, Indy 500, jak i Grand Prix Monako. Dla Matry – był to dowód, że francuska inżynieria może pokonać Porsche, Ferrari i Alfa Romeo w ich własnej grze.

MS670 był rozwijany przez kolejne lata – powstały wersje MS670B i MS670C, z ulepszoną aerodynamiką, zawieszeniem i niezawodnością. W 1973 i 1974 roku Matra powtórzyła sukces, zdobywając trzy kolejne zwycięstwa w Le Mans i zapewniając sobie tytuły mistrza świata producentów w wyścigach długodystansowych. W szczytowej formie, MS670 był samochodem niemal nie do pokonania – szybkim, niezawodnym i prowadzonym przez elitę kierowców, takich jak Pescarolo, Gérard Larrousse, Jean-Pierre Jaussaud czy François Cevert.

Estetycznie Matra-Simca MS670 to prawdziwy prototypowy klasyk – niska, szeroka, z dramatycznie rozciągniętym ogonem, opływowym nosem i kokpitem jak z myśliwca. To samochód, który nie tylko dominował na torze, ale też wyglądał, jakby został zaprojektowany z miłością do detalu i prędkości.

Dziś MS670 to jedna z najważniejszych maszyn w historii Le Mans i francuskiego motorsportu. Jego dźwięk, sylwetka i osiągnięcia przeszły do legendy, a kolekcjonerskie egzemplarze – zachowane przez Matrę i prywatnych właścicieli – są bezcennymi artefaktami złotej ery wyścigów prototypów.

Matra-Simca MS670 to nie był tylko samochód wyścigowy. To był manifest narodowej ambicji, inżynierskiego geniuszu i czystej miłości do prędkości, który na zawsze odmienił historię Le Mans i zapisał się w pamięci jako francuska odpowiedź na dominację z zagranicy – zbudowana z pasji, zasilana benzyną i śpiewająca przez dwanaście gardzieli V12.



ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj