Mercedes-Maybach – nowa definicja luksusu

Mercedes-Benz łączy dwie klasy pojazdów – obie o własnym, niepowtarzalnym stylu – i tworzy zupełnie nowy model, GLE Coupé. Dominująca natura coupé miesza się tu z typowymi dla SUV-ów, mocnymi akcentami. W chwili premiery samochód będzie oferowany z jednym silnikiem wysokoprężnym i dwoma benzynowymi do wyboru. Ich moc waha się od 190 kW (258 KM) do 270 kW (367 KM), wszystkie współpracują z 9-biegową przekładnią automatyczną 9G-TRONIC oraz stałym napędem na obie osie 4MATIC. Bogate wyposażenie GLE Coupé obejmuje bezpośredni układ kierowniczy Sports Direct-Steer, liczne systemy wspomagające komfort i bezpieczeństwo jazdy oraz system trybów jazdy DYNAMIC SELECT, pozwalający zmienić charakter auta jednym ruchem pokrętła. Sportowe walory nowego coupé najlepiej uosabia wariant GLE 450 AMG Coupé, pierwszy z serii AMG Sports. 

maybach01
Premiera GLE Coupé rozpoczyna zmiany w nomenklaturze SUV-ów marki Mercedes-Benz. Ich nazwy – od teraz trzyliterowe – będą nawiązywały do legendy Klasy G oraz do odpowiadającej wielkości pojazdu głównej klasy modelowej. Docelowo, gama SUV-ów z gwiazdą ma obejmować modele: GLA, GLC (wcześniej: GLK), GLE (wcześniej: ML), GLE Coupé, GLS (wcześniej: GL) oraz, oczywiście, Klasę G. Ewentualne oznaczenia wersji silnikowych będą pisane małą literą.
– GLE Coupé łączy charakterystyczne dla coupé atrybuty, takie jak dynamizm i zwinność, z pewnością siebie i funkcjonalnością SUV-a – mówi prof. Thomas Weber, Członek Zarządu odpowiedzialny za rozwój samochodów osobowych Mercedes-Benz.
GLE Coupé to kolejny członek w gamie coupé Mercede-Benz, złożonej z klasycznych, dwudrzwiowych Klas C, E i S oraz czterodrzwiowych modeli CLA i CLS. W wyjątkowo indywidualnej formie interpretuje on cechy pojazdów należących do tej grupy. Zwraca uwagę wydłużoną, nisko poprowadzoną linią dachu, masywną osłoną chłodnicy, maską z muskularnymi przetłoczeniami oraz smukłym tylnym pasem z zaokrągloną u góry szybą – cechami najbardziej sportowych Mercedesów. Jednocześnie ma wysoki prześwit i funkcjonalne, 5-drzwiowe nadwozie. Do klasycznych SUV-ów nawiązują też dostępne na życzenie, dyskretnie podświetlane stopnie progowe.
maybach03
Ten sam balans sportowych genów i wszechstronności reprezentuje kabina GLE Coupé – ze sportowymi fotelami, mięsistą, trójramienną kierownicą oraz metalowymi nakładkami na pedały (wyposażenie zależne od wersji). Elementy sterowania z Klas C i S, na czele z wolnostojącym ekranem systemu multimedialnego oraz gładzikiem, zapewniają intuicyjną obsługę, a pokrycie kokpitu skórą ARTICO oraz metalizowane lub lakierowane akcenty podkreślają wysoką jakość wykończenia.
maybach04
Wnętrze GLE Coupé mieści do 5 osób, a jego tylna kanapa należy do najszerszych w klasie. Poczucie przestronności potęguje opcjonalny, panoramiczny dach. Bagażnik swoją pojemnością (do 1650 l) bije rekord zarówno w segmencie, jak i wśród samochodów coupé.
System trybów jazdy DYNAMIC SELECT: zmienny charakter – od sportowego do komfortowego
Mimo podobieństwa do SUV-a – wyższej pozycji za kierownicą i lepszej widoczności – kierowca GLE Coupé ma raczej wrażenie, że prowadzi rasowe coupé. Brzmienie układu wydechowego rodem z mocnych aut sportowych i spontaniczne reakcje na wszelkie polecenia skutecznie podnoszą poziom adrenaliny. Z drugiej strony, ten sam samochód może być stonowany i komfortowy – a to za sprawą systemu DYNAMIC SELECT, pozwalającego wybrać jeden z kilku zróżnicowanych trybów jazdy (INDIVIDUAL, COMFORT, SLIPPERY oraz SPORT, a w wersji GLE 450 AMG również SPORT+). Wystarczy jeden ruch pokrętła w tunelu środkowym, aby wyraźnie zmienić charakter pracy układu napędowego, jezdnego oraz kierowniczego.
W trybie COMOFRT system DYNAMIC SELECT kładzie nacisk na komfort znany z klasycznych limuzyn Mercedesa, zrelaksowane prowadzenie i maksymalną wydajność energetyczną, a w programach SPORT i SPORT+ umożliwia uzyskiwanie zdecydowanie wyższych przyspieszeń wzdłużnych i bocznych. Pozycja SLIPPERY optymalizuje pracę układów pod kątem mniej przyczepnych nawierzchni, takich jak śnieg lub lód, a INDIVIDUAL pozwala dopasować poszczególne parametry do indywidualnych preferencji kierowcy.
DYNAMIC SELECT integruje nie tylko „umiejętności twarde”, takie jak praca zawieszenia, ale odpowiada też za zestrojenie „umiejętności miękkich” – dźwięku wydechu, interfejsu multimediów czy aktywnej kontroli całkowicie LED-owych reflektorów. Dla przykładu, w trybie SPORT+ centralny ekran podaje wartości przyspieszeń i kąt skrętu kół.
Perfekcyjna kombinacja: stały układ napędu na obie osie 4MAITC oraz 9-biegowa przekładnia automatyczna 9G-TRONIC
Dzięki połączeniu z napędem na obie osie 4MATIC konstruktorzy GLE Coupé mogli w pełni wykorzystać możliwości nowej skrzyni automatycznej 9G-TRONIC. Niezależnie od wybranego trybu jazdy, przekładnia imponuje szybkością reakcji i gładkością zmiany przełożeń.
maybach06
Permanentny napęd 4MATIC zapewnia bezpieczne, a jednocześnie dynamiczne prowadzenie. W modelach GLE 350 d oraz GLE 400 moment obrotowy rozdzielany jest między osiami w stosunku 50:50, zaś w GLE 450 AMG Coupé – z myślą o podkreśleniu sportowych walorów i większej zwinności w zakrętach – proporcja ta wynosi 40:60. W trybach SPORT i SPORT+ kierowca odczuwa wyraźnie zmienioną charakterystykę działania systemów ASR, ESP® z Curve Dynamic Assist, elektronicznego systemu kontroli trakcji 4ETS oraz układu ADAPTIVE BRAKE.
Pakt stabilności: AIRMATIC z ADS Plus, układ kierowniczy Sports Direct-Steer oraz aktywne stabilizatory ACTIVE CURVE SYSTEM
Wyśmienitą stabilność gwarantuje GLE Coupé nowo opracowane zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC, po raz pierwszy dostępne z dynamicznym systemem tłumienia ADS Plus. Charakterystyka resorowania zmienia się zależnie od wybranego trybu DYNAMIC SELECT. W SPORT+ koncentruje się na osiągnięciu najwyższych przyspieszeń bocznych przy zachowaniu możliwie wysokiego komfortu jazdy, w COMFORT odwrotnie – tu priorytetem staje się wygoda. Układ bierze pod uwagę aktualny skręt oraz prędkość w oparciu o sygnały z czujników skrętu, ESP® oraz pedału hamulca, i indywidualnie dostosowuje stopień tłumienia dla każdego z kół.
W trybach SPORT i SPORT+ kierowcę dodatkowo wspiera ACTIVE CURVE SYSTEM z aktywną stabilizacją przechyłów. Równocześnie aktywne stabilizatory przedniej i tylnej osi zwiększają komfort podczas przejeżdżania przez wyboje jedną stroną pojazdu
.
GLE Coupé został też zaopatrzony w precyzyjny, wyjątkowo bezpośredni (przełożenie 17,4:1) układ kierowniczy Sports Direct-Steer.
Modele GLE 350 d 4MATIC oraz GLE 400 4MATIC są standardowo wyposażone w stalowe zawieszenie AGILITY CONTROL z selektywnym tłumieniem. Pneumatyczne zawieszenie AIRMATIC z ADS Plus dostępne jest tu w opcji.

Wydajne silniki o mocy od 190 kW (258 KM) do 270 kW (367 KM)
W chwili premiery GLE Coupé będzie dostępny w trzech wersjach silnikowych Wysokoprężna odmiana GLE 350 d 4MATIC dysponuje mocą 190 kW (258 KM) oraz 620 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego od 1600 obr./min. Benzynowy wariant GLE 400 4MATIC z nową jednostką V6 biturbo osiąga 245 kW (333 KM) oraz 480 Nm od 1400 obr./min. Najbardziej dynamiczny model – GLE 450 AMG – również jest napędzany silnikiem V6 biturbo, wzmocnionym do 270 kW (367 KM) oraz 520 Nm od 1400 obr./min.
maybach02
Bogate wyposażenie seryjne i szerokie możliwości personalizacji
Imponującą prezencję nowego modelu podkreślają koła z 10-ramiennymi obręczami i ogumieniem w rozmiarze 275/50 R 20. Na życzenie (tylko w połączeniu z zawieszeniem pneumatycznym AIRMATIC ADS Plus) dostępne są jeszcze większe obręcze o średnicy 21 lub 22 cali.
Lista standardowego wyposażenia GLE Coupé obejmuje ponadto elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika EASY-PACK, kamerę cofania, inteligentne oświetlenie LED-owe oraz systemy wspomagające komfort i bezpieczeństwo jazdy znane już z Klas C, E oraz S – stabilizacja toru jazdy ESP® rozbudowana o układy Curve Dynamic Assist i Crosswind Assist, system zapobiegania kolizjom COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS oraz asystent układu hamulcowego BAS Plus. Na życzenie dostępne są m.in.: funkcja monitorująca ruch na skrzyżowaniach Cross-Traffic Assist, aktywny tempomat DISTRONIC PLUS z półautonomicznym pilotem Steering Assist i Stop&Go Pilot, PRE-SAFE® Brake z funkcją wykrywania przechodniów, asystent martwego pola Active Blind Spot Assist i pasa ruchu Active Lane Keeping Assist oraz dodatkowe systemy wspomagające parkowanie, w tym wjeżdżanie i wyjeżdżanie z miejsca parkingowego. Najpopularniejsze opcje zgrupowano w korzystnych pakietach.
Model GLE 450 AMG – pierwszy z rodziny AMG Sports – jest dodatkowo wyposażony w pakiet optyczny AMG z agresywniej stylizowanymi zderzakami, spojlerem tylnej klapy i 21-calowymi obręczami z pięcioma podwójnymi ramionami oraz ogumieniem 275/45 R 21 z przodu i 315/40 R 21 z tyłu. Za dopłatą oferowane są większe felgi z obręczami w rozmiarze 285/40 R 22 (przód) i 325/35 R 22 (tył). Seryjne wyposażenie auta obejmuje pneumatyczne zawieszenie AIRMATIC z aktywnym tłumieniem ADS Plus i funkcją zmniejszania prześwitu przy wyższych prędkościach.
maybach05
Po raz pierwszy w segmencie Mercedes-Benz oferuje w pełni elektrycznie rozkładany i składany hak holowniczy, współpracujący z systemem stabilizacji przyczepy. GLE Coupé może holować przyczepę z hamulcem o masie do 3500 kg.
Wśród opcji znajduje się również system multimedialny COMAND Online z 8-calowym ekranem oraz gładzikiem, funkcją rozpoznawania znaków drogowych (w tym zakazów wjazdu) i odtwarzaczem DVD. Można go wzbogacić o system rozrywki dla pasażerów tylnej kanapy, 6-płytową zmieniarkę DVD, odbiornik TV oraz wysokiej klasy nagłośnienie Bang & Olufsen Sound AMG.
Nabywcy GLE Coupé mogą stworzyć niemal niepowtarzalny egzemplarz modelu – mają do wyboru specjalne pakiety stylizacyjne, odcienie lakieru oraz zestawienia tapicerki. Dla przykładu, wersje z pakietem Night wyróżniają się listwami ozdobnymi i obudowami lusterek w kolorze czarnym, a wnętrze auta z pakietem designo Exclusive prezentuje się jeszcze bardziej wytwornie za sprawą diamentowych przeszyć foteli oraz czarnej podsufitki DINAMICA. Poszczególne tonacje dostępne są w połączeniu z inkrustacjami z aluminium, jednym z trzech gatunków drewna lub włókien węglowych.