Najczęstsze przyczyny wycieków oleju – jak je znaleźć?

0

Olej silnikowy pełni kluczową rolę w pracy jednostki napędowej – smaruje elementy wewnętrzne silnika, redukuje tarcie, odprowadza ciepło i chroni przed nadmiernym zużyciem. Wyciek oleju to problem, który może prowadzić do poważnych usterek, takich jak przegrzanie, nadmierne zużycie podzespołów czy nawet zatarcie silnika.

 

Niektóre wycieki są niewielkie i łatwe do usunięcia, ale inne mogą wskazywać na poważniejsze problemy. W artykule omawiamy najczęstsze przyczyny wycieków oleju oraz sposoby ich diagnozowania i naprawy.

1. Uszkodzona uszczelka miski olejowej

Jednym z najczęstszych miejsc, z których wycieka olej, jest miska olejowa. Znajduje się na spodzie silnika i odpowiada za magazynowanie oleju, który następnie jest pompowany do układu smarowania.

Objawy:

  • Widoczne ślady oleju na spodzie silnika.
  • Plamy oleju na ziemi po dłuższym postoju.
  • Stopniowy spadek poziomu oleju w silniku.

Przyczyny:

  • Zużycie lub pęknięcie uszczelki miski olejowej.
  • Poluzowane lub uszkodzone śruby mocujące miskę.
  • Pęknięcie miski olejowej (np. na skutek uderzenia w przeszkodę na drodze).

Jak to sprawdzić?

  • Podnieś samochód i sprawdź dno silnika pod kątem oleistych śladów.
  • Jeśli wyciek pochodzi z krawędzi miski olejowej, konieczna może być wymiana uszczelki lub dokręcenie śrub.

2. Nieszczelna uszczelka pod głowicą

Uszczelka pod głowicą odpowiada za uszczelnienie styku głowicy z blokiem silnika i zapobiega mieszaniu się oleju silnikowego z płynem chłodniczym. Jeśli ulegnie uszkodzeniu, może dojść do wycieku oleju.

Objawy:

  • Widoczne ślady oleju w okolicach łączenia głowicy z blokiem silnika.
  • Spadek poziomu oleju i jednoczesny wzrost poziomu płynu chłodniczego.
  • Olej w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodniczego (biała emulsja).

Przyczyny:

  • Przegrzanie silnika, które doprowadziło do uszkodzenia uszczelki.
  • Starzenie się i utrata właściwości uszczelniających uszczelki.

Jak to sprawdzić?

  • Wykonać test na obecność spalin w układzie chłodzenia.
  • Sprawdzić, czy w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodniczego nie pojawił się biały osad.

3. Zużyte uszczelniacze wału korbowego

Wał korbowy obraca się w silniku, a jego końce przechodzą przez uszczelniacze (przedni i tylny), które zapobiegają wydostawaniu się oleju na zewnątrz. Ich zużycie prowadzi do wycieków.

Objawy:

  • Olej sączący się w okolicach przedniej lub tylnej części silnika.
  • Widoczne ślady oleju na kole pasowym wału korbowego lub skrzyni biegów.

Przyczyny:

  • Naturalne zużycie uszczelniaczy w wyniku przebiegu.
  • Przegrzanie silnika, które spowodowało twardnienie uszczelniacza.

Jak to sprawdzić?

  • Obejrzeć okolicę koła pasowego i miejsca łączenia silnika ze skrzynią biegów.
  • Jeśli wyciek pochodzi z uszczelniacza, konieczna jest jego wymiana.

4. Wycieki z pokrywy zaworów

Pokrywa zaworów znajduje się na górze silnika i zabezpiecza wałek rozrządu oraz zawory. Uszczelka pokrywy zaworów zapobiega wyciekom oleju, ale z czasem może ulec degradacji.

Objawy:

  • Widoczny olej na głowicy silnika, zwłaszcza w okolicy pokrywy zaworów.
  • Wyciekający olej może spływać po bloku silnika.
  • Nieprzyjemny zapach oleju spalającego się na gorącym silniku.

Przyczyny:

  • Starzenie się gumowej uszczelki i jej twardnienie.
  • Niewłaściwie dokręcona pokrywa zaworów.

Jak to sprawdzić?

  • Obejrzeć górną część silnika i sprawdzić, czy nie widać śladów oleju przy uszczelce pokrywy zaworów.

5. Nieszczelności w układzie turbo

W silnikach turbodoładowanych turbosprężarka jest smarowana olejem silnikowym. Jeśli pojawią się nieszczelności w jej uszczelnieniach, olej może wydostawać się do układu dolotowego lub wydechowego.

Objawy:

  • Widoczny olej w przewodach dolotowych lub na turbosprężarce.
  • Nadmierne dymienie z układu wydechowego (niebieski dym).
  • Spadek mocy silnika.

Przyczyny:

  • Zużyte uszczelnienia turbosprężarki.
  • Nadmierne ciśnienie w układzie smarowania.

Jak to sprawdzić?

  • Otworzyć przewody dolotowe i sprawdzić, czy nie ma śladów oleju.
  • Skontrolować stan turbosprężarki pod kątem wycieków.

6. Uszkodzone uszczelniacze zaworowe

Uszczelniacze zaworowe zapobiegają przedostawaniu się oleju do komór spalania. Ich zużycie może powodować wycieki oleju, który następnie spala się w cylindrach.

Objawy:

  • Niebieski dym z wydechu po uruchomieniu silnika.
  • Stopniowy ubytek oleju bez widocznych plam na zewnątrz.

Przyczyny:

  • Naturalne zużycie uszczelniaczy.
  • Przegrzanie silnika, które doprowadziło do ich utwardzenia.

Jak to sprawdzić?

  • Obserwować kolor spalin po uruchomieniu silnika.
  • Sprawdzić stopień zużycia oleju i porównać z przebiegiem.

7. Nieszczelności w filtrze oleju i korku spustowym

Filtr oleju i korek spustowy to elementy, przez które olej może wydostawać się na zewnątrz, jeśli są źle dokręcone lub uszkodzone.

Objawy:

  • Widoczny wyciek pod samochodem.
  • Plamy oleju na osłonach silnika i podwoziu.

Przyczyny:

  • Zbyt luźno dokręcony filtr oleju lub korek spustowy.
  • Uszkodzona uszczelka filtra oleju.

Jak to sprawdzić?

  • Sprawdzić dokręcenie filtra i korka spustowego podczas wymiany oleju.

Jak znaleźć miejsce wycieku oleju?

  1. Obserwacja silnika i podwozia – sprawdzenie miejsc, gdzie widoczne są ślady oleju.
  2. Użycie talku lub pudru – posypanie podejrzanych miejsc pozwala wykryć miejsce wycieku.
  3. Test UV – użycie specjalnego barwnika i latarki UV może ułatwić lokalizację nieszczelności.

Wyciek oleju to problem, który nie powinien być ignorowany. Może prowadzić do przegrzania, uszkodzenia elementów silnika i kosztownych napraw. Kluczowe jest szybkie zdiagnozowanie źródła problemu i jego usunięcie. Jeśli wyciek jest niewielki, czasem wystarczy wymiana uszczelki lub dokręcenie elementów. W przypadku większych nieszczelności konieczna może być regeneracja lub wymiana podzespołów. Regularna kontrola poziomu oleju i układu smarowania pozwoli uniknąć poważniejszych awarii.



ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj